04 september 2009

Pieter van Geel bezoekt Oosterwei

Veiligheid en orde in de wijken en buurten is een kerntaak van de overheid. Hiervoor moeten voldoende middelen en politiecapactiteit zijn. Een goede combinatie van een offensieve aanpak en lange termijn investeringen zijn in Gouda nodig. Voldoende politiecapaciteit in Gouda is hiervan een essentieel onderdeel zo kreeg Van Geel van verschillende kanten te horen.
Het CDA-Gouda toonde zich daarom zeer bezorgd over de voorgenomen bezuiniging op de politie. Blauw in de wijk moet gehandhaafd blijven. Ook is Van Geel gewezen op de lange termijn investering van andere huisvesting in Oosterwei en de noodzaak om wettelijke bevoegdheid te creëren voor een gedwongen inzet van gezinsmanagers.

Vrijdag 4 september jl. heeft Pieter van Geel, de fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, een uitgebreid bezoek gebracht aan Oosterwei. Hij sprak met bewoners, professionals, burgemeester en wethouders en leden van de Goudse CDA-fractie. Aansluitend werd er een rondwandeling door de wijk gemaakt en het Veiligheidshuis bezocht.

Pieter van Geel heeft burgemeester Wim Cornelis de CDA gereedschapskist "De Maat is vol" over Openbare Orde en Veiligheid aangeboden. Deze gereedschapskist is een overzicht van alle bevoegdheden die kunnen worden ingezet om wijken en steden veiliger te maken. Voor het verbeteren van de veiligheid zijn niet zo zeer nieuwe instrumenten nodig, maar de bereidheid om de bestaande bevoegdheden goed en creatief toe te passen.

Pieter van Geel was onder de indruk van het de aanpak in Oosterwei en het commitment van de vele hierbij betrokken partijen. Hij stelde vast dat de aanpak heel gericht is en typeerde het zelf als “een echte hands on-aanpak”. Dat is volgens hem ook belangrijk. Want in de wetenschap dat “gemakkelijke oplossingen niet bestaan” , gaat om het consequent doorzetten van de aanpak en het leveren van zichtbare resultaten.  Pas als mensen zien dat er echt wat verandert, ontstaat er vertrouwen. Met dat besef is veiligheid voor CDA-Gouda een voortdurend punt van aandacht. Daarom komen de CDA'ers dit najaar met een beschavingsoffensief om de leefbaarheid in de Goudse wijken te verbeteren.