24 juni 2010

van Rossum: DNA spuugkit inzetten tegen spugen

CDA Gouda wil dat asociaal en hufterig gedrag met alle mogelijk middelen wordt bestreden. Het komt voor dat buschauffeurs of soms voorbijgangers op straat bespuugd worden. Om deze daders te kunnen pakken stelt Huibert van Rossum voor om buschauffeurs een DNA spuugkit te geven waarmee zij het speeksel aan de politie kunnen overhandigen.

Huibert van Rossum (raadslid): 'Deze "bus en straat lama's" moeten in beeld komen, de DNA spuugkit is een goed instrument om dit te realiseren'. Tevens kan de politie de spuugkit gebruiken als mensen op straat worden bespuugd. In Engeland zijn er goede resultaten met de spuugkit bereikt. Tijdens het bespreken van het integraal veiligheidsbeleid is dit punt ingebracht. De politie heeft aangegeven dit een interessante suggestie te vinden en te kijken hoe ze dit kunnen toepassen.