13 september 2010

Van Rossum: goede integratie van levensbelang voor Gouda

Een goede integratie van mensen met een andere cultuur en taal in Gouda is essentieel. Uitgangspunt je spreekt Nederlands en je doet normaal mee in Gouda. Want als mensen niet aanhaken in de Goudse samenleving worden de problemen alleen maar groter. Mensen met een andere cultuur en taal zoals uit Marokko moeten zich willen aansluiten bij de Goudse samenleving. Wie in Gouda woont moet als Gouwenaar meedoen. Als dat niet gebeurd blijven de problemen zich alleen maar opstapelen. Wie niet wil meedoen gedwongen worden. De gemeente draagt van haar kant bij om mensen kansen te bieden om meer helderheid te krijgen vraagt CDA Gouda zich af of iedereen die moet integreren bereikt wordt. Het CDA vraagt zich daarom af hoeveel huwelijksmigranten er jaarlijks in Gouda bijkomen. Als we telkens door huwelijksmigratie weer op achterstand worden gezet komen we namelijk niet vooruit. Ook vraagt het CDA of de actieve Goudse sport en vrijwilligersorganisaties worden betrokken bij het integratiebeleid in de stad. Om betrokken te zijn bij Gouda is kennis van de eigen unieke geschiedenis van Gouda belangrijk. Een mogelijkheid om dit te bereiken is het betrekken van de Goudse Canon in het inburgeringstraject. Onder andere deze vragen heeft Huibert van Rossum namens het CDA aan het college gesteld.

Artikel 38 vragen over inburgeringstrajecten Gouda - vragen op basis van bericht over meer inburgeringstrajecten

CDA - Huibert van Rossum

1. Klopt het bericht dat binnen de Wet inburgering er in 2010 309 inburgeringstrajecten worden gevolgd. Welke concrete doelstellingen zijn er op terrein van inburgering geformuleerd. Hoeveel personen hebben een inburgeringstraject tot nu toe afgerond. Hoeveel personen komen uit de categorie verplichte en vrijwillige inburgering nog in aanmerking voor een traject. Bent u van mening dat de inburgering succesvol is met name op het spreken van de taal en meedoen in de Gouda door middel van werk en scholing.

2. Is het waar dat de gemeente eenmalig een extra bijdrage van 338.105 euro voor inburgeringstrajecten ontvangt. Waarom vallen de kosten voor het werven van vrijwillige inburgeraars uit op 50.000 euro.  Is het mogelijk deze kosten omlaag te brengen en voor dit geld extra trajecten te realiseren.

3. Kunt u aangeven wie concreet in Gouda in aanmerking komen voor die 67 extra inburgeringstrajecten. Gaat het hierbij om personen die hier komen op basis van huwelijksmigratie of gaat het om vrijwillige inburgeraars uit EU lidstaten. Kunt u aangeven hoeveel mensen uit deze categorieen er jaarlijks in Gouda bijkomen.

4. Hoe worden vrijwilligersorganisaties / sportverenigingen en andere Goudse organisaties betrokken bij de inburgeringstrajecten en met name de periode na inburgering. Is om de inburgering in Gouda te bevorderen de Goudse Canon een onderdeel van het inburgeringstraject.

6. Kunt u aangeven waarom er volgens het bericht in de Goudse Post* een tekort wordt verwacht op het Participatiebudget, waaruit bestaat dit tekort.