19 september 2020

Veiligheid, verbinding en veldposities tijdens werkbezoek burgemeester Verhoeve

Om Gouda van binnen en van buiten te leren kennen plant burgemeester Verhoeve met allerlei partijen werkbezoeken aan verschillende wijken van de stad. Vandaag is het de beurt aan de CDA-fractie. Ook Martin Pohlman van wijkteam Plaswijck woont het werkbezoek bij.

15:30 uur: veiligheid

De Plaswijckschool is gelegen aan een doorgaande weg en hoewel er met verkeersborden en belettering op de weg duidelijk is gemaakt dat het gaat om een schoolzone is de situatie nog steeds onveilig voor leerlingen die naar en van school komen. Het CDA heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor de schoolzone, maar de maatregelen zijn nog niet afdoende. De uitrit naar de fietsenstalling moet afgesloten worden en een wegversmalling is noodzakelijk om automobilisten ertoe te dwingen vaart te minderen. Dit plan moet binnen afzienbare tijd concreter worden; de school wacht hier al te lang op.

16:10 uur: verbinding

We bezoeken twee tuinen in de Hoevenbuurt die geheel door buurtbewoners worden onderhouden. Het zijn voorbeelden van projecten waarbij bewoners ruimte hebben gekregen zelf initiatieven te ontplooien, initiatieven die uiteindelijk nauwelijks geld gekost hebben, maar die heel veel opleveren. De Ben Peters buurttuin trekt dagelijks bewoners van de Rotonde, de kleintjes eten er van de aardbeien en frambozen, en fietsers en wandelaars kunnen genieten van de bloemen en scharrelende kippetjes. De appeltjes van de door het CDA gedoneerde appelboom zijn al geoogst.

16:40 uur: veldposities

Cricket Club Gouda is de oudste sportclub van Gouda. De club heeft 50 actieve leden en bestaat uit twee seniorenteams en een jeugdteam. Zou het sluitstuk van de middag een sportief hoogtepunt worden voor burgemeester Verhoeve? Als ‘bowler’ (de pitcher bij een honkbalwedstrijd) mag hij een poging wagen op de juiste manier de bal naar de batsman te gooien. Zelfs in pak doet hij dat niet onverdienstelijk!