17 juni 2009

Voorjaarsnota 2009
Raadsvergadering, 17 juni 2009

Inleiding
Donkere wolken. Als ik de voorjaarsnota’s en begrotingen van de afgelopen jaren, dan zie je dat de dreigende wolken aan de horizon, steeds donkerder zijn geworden. Werden de grote bouwambities eerst geteisterd door hoge renten en bouwkosten, nu heeft de recessie genadeloos toegeslagen. Dat wordt zichtbaar in de cijfers van deze voorjaarsnota en is zichtbaar in de stad. Het Bolwerk schreeuwt om een oplossing!
De donkere wolken hangen ook boven Gouda als het gaat om het onacceptabele gedrag van een aantal Marokkaanse jongeren, zoals de recente voorvallen van straatgeweld, de scheldpartijen en de overlast. Misstanden die grote schade aanbrengen aan de sociale samenhang in de stad en die onze stad verkeerd op de kaart zetten.
Als optimist wil ik op zoek naar het zilveren randje van de deze donkere wolken. Toch zullen we eerst  door dit zware weer heen moeten. Dat doen wat ons betreft met recept van bouwen aan vertrouwen: door consequent te handelen en als overheid, degelijk, duidelijk en dienstbaar te zijn.

Financiën
De CDA-fractie heeft de afgelopen jaren voortdurend gehamerd op het aanbeeld van financiële degelijkheid. Deze voorjaarsnota laat géén enkele ruimte voor ‘franje’ en zet aan tot strakke begrotingsdiscipline.
De grootste financiële zorg was en blijft ook het komende jaar het weerstandsvermogen, dat – ondanks de aanwas – 7,8 miljoen en als je de reserve voor het sociale domein niet mee zou tellen zelfs 9,9 miljoen achterblijft bij het door ons als wenselijk beschouwde bedrag van bijna 27 miljoen.
De algemene uitkering is eveneens een grote zorg. Was de septembercirculaire van het vorig jaar nog een cadeautje, nu zal ons dat niet ten deel vallen. Alle seinen staan op rood. De meest recente voorspellingen van het CPB en DNB zijn nog somberder dan ten tijde van het bestuursakkoord tussen Rijk en VNG.
De taakstelling die alles bij elkaar optelt tot 3,5 miljoen, zal na Optima Forma en de invoering van het Directie-Dienstenmodel, het uiterste van de organisatie vragen. Noodzakelijk, maar moeilijk. Het vraagt creativiteit in combinatie met behoedzaamheid.

Veiligheid
Veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid. In de vorige raad zeiden we al dat door er over te praten de stad niet veiliger wordt. Door er over te zwijgen ook niet. Als de recente incidenten – waar opnieuw veel landelijke media –aandacht voor was, ons iets geleerd heeft, dan is het dat er offensiever moet worden gecommuniceerd. Àlle daders zijn aangehouden. Dat is de boodschap. En vervolgens ook laten zien wat er met hen gebeurd is.
Het is een goede zaak dat de politie nu nog meer dadergericht te werk gaat en een lijst hanteert met maarliefst 647 veelplegers.
Echt integraal veiligheidsbeleid, betekent volgens onze fractie dat je er met politie en OM ook een gezamenlijke communicatiestrategie op na houdt. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt.  Juist ook op het niveau van incidenten (voorvallen).
Het is heel goed dat er cameratoezicht komt bij het Winkelcentrum Bloemendaal. Dat zou nog effectiever kunnen zij als op die plek ook een alcoholverbod zou gelden en andere juridische middelen worden ingezet om de  overlastgevers aan te pakken.
Wij horen graag op korte termijn welke vorderingen worden gemaakt met het plan Oosterwei. Hoeveel gezinscoaches zijn er nu precies actief en wat zijn de eerste ervaringen? En hoe staat het met de gevraagde investeringsbudgetten van de minister Wonen, Wijken en Integratie? Wanneer beginnen de streetcoaches?
De grootste zorg als het gaat om het veiligheidsbeleid zit wat de CDA-fractie betreft bij de politiesterkte. De Tweede Kamer heeft per motie aangegeven dat de voorgenomen bezuiniging op de politie niet ten koste mag gaan van het blauw op straat. Voor Gouda  is dat niet genoeg. Niet alleen mag er niets van af, maar er moet méér bij. Dat is het signaal dat onze fractie afgelopen vrijdag heeft afgegeven aan CDA-kamerleden die op bezoek waren in Oosterwei.

Sociaal Investeren
College en raad hebben deze periode sterk ingezet op sociaal investeren. Niet zonder succes: de cijfers van de WWB mogen er zijn! Het mobiliteitscentrum Midden-Holland is dit jaar gestart. Het speciale loket in Oost (‘Oost Actief’, werk en opleidingsloket in de wijk) is gestart. Het WMO-loket scoort goed op laagdrempeligheid, bereikbaarheid en professionaliteit, zo bleek onlangs uit een onderzoek van ZOG Midden Holland (belangenorganisatie). Ook het vlottrekken van het integraal huisvestingplan. En de realisatie van de CDA-wens om een ouderenadviseur in te zetten, mogen in dit rijtje niet ontbreken.
Inzetten op werk is cruciaal. De maatregel om met de zogenaamde ‘social return’ in het kader van een aanbestedingsprocedure werkzoekende te plaatsen bij de opdrachtnemer, juichen wij toe.
Vorig jaar hebben wij een eenmalig overschot van het W-deel van de WWB van 5 miljoen ingezet voor de moeilijk bemiddelbaren en niet-uitkeringsgerechtigden. Wij vragen ons af hoe het daarmee staat? Wij vragen ons dat vooral af, omdat met de huidige recessie en het oplopend aantal werkzoekenden, deze middelen ook zouden kunnen  worden ingezet voor extra toeleidingstrajecten naar werk voor de nieuwe instroom. Het geld móet in 2009 worden uitgegeven, anders moet het terug naar het rijk. Als raad hebben we de mogelijkheid deze middelen of een deel ervan te herbestemmen. De CDA-fractie zou graag zien dat als er nog budget beschikbaar is het ook kan worden ingezet om de nieuwe instroom van bemiddelbare klanten voor zo snel mogelijk naar werk toe te leiden of voor opleiding zodat hun ‘employability’ op peil wordt gehouden.
Bereikbaarheid en parkeren
Twee zware dossiers die alles met elkaar te maken hebben zijn en blijven bereikbaarheid en parkeren. De lobby bij het Rijk voor de spoorse doorsnijdingen begint gelukkig zijn vruchten af te werpen. Vooralsnog gaat het om het Hamstergat. Voor echte verbetering van de bereikbaarheid is de wensenlijst echter nog veel langer, waarbij voor ons onder meer van belang zijn:
-  veiligheid én doorstroming op de hoofdroutes in Gouda, bezien in samenhang met de regionale routes en de aansluiting op de snelwegen.
- In de wijken voorrang voor langzaam verkeer en fietsen (Kortom: eigenlijk de uitvoering van het Mobiliteitsplan)
- kostendekkend parkeren (Kortom: eigenlijk de uitvoering van de parkeernota)

De CDA-fractie zou graag zien dat:
- de raad met ons inzet op een zo spoedig mogelijk herstel van het weerstandsvermogen en daarmee de strakke begrotingsdiscipline onderschrijft

- de portefeuillehouder en de raad onze oproep om te komen tot een meer integrale en offensieve communicatie over veiligheid – ook op het niveau van incidenten – ondersteunt.

- de raad bepaald dat een deel van wat nog over is van het eenmalige overschot van het W-deel ook kan worden ingezet om de nieuwe instroom als gevolg van de recessie, zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.