08 november 2010

Waar zijn de ouders van de bloembolbende?

Laat ouders en kinderen zelf bloembollen planten.

Asociaal gedrag van Marokkaanse jongeren onder andere in Oosterwei moet met alle mogelijke middelen worden bestreden. Dat is het eerste wat de politie en gemeente moeten doen. Terecht maatregelen zoals hinderlijk volgen, aanspreken, corrigeren, taakstraffen, ouders laten betalen worden gebruikt.  Maar het is niet genoeg. De ellende van vorige week met de bloembollenbende was de nieuwe druppel die de emmer weer deed overlopen.

Duidelijk is dat er een dieper structureel probleem is. Deze Marokkaanse machojochies rond de 10 jaar hebben voor niemand meer ontzag en hebben lak aan de wereld en aan Gouda.  Deze jongens worden niet opgevoed met het besef dat ze iets moeten bijdragen aan onze stad. Onverschillig en door asociaal gedrag keren ze zich van alles en iedereen af. Dit besef dat je niet alleen bent in deze stad, maar dat je ook iets terug moet doen hebben ze niet.

Ouders hebben hierin de eerste verantwoordelijkheid. Zij moeten dit meegeven in de opvoeding. Dat dit niet gebeurt is dramatisch. Hiermee kweek je telkens nieuwe groepen die zich uiteindelijk tegen de stad en de goedwillende Gouwenaars keren. De kern zit dus bij de ouders! Waarom trekken die niet het boetekleed aan en planten ze als gebaar van goede wil met hun kinderen heel de buurt vol met bloembollen? Het feit dat ze niet inzien dat ze die verantwoordelijkheid hebben is tekenend.  Veel van die jongens komen uit gezinnen die de vorige probleemgroep hadden. Deze jochies hebben hun slechte voorbeelden opgevolgd.

De politie en gemeente moeten op korte termijn er bovenop zitten. Handhaven van de veiligheid en orde op straat is kerntaak nummer één. Alleen met nog geen honderd agenten en straatcoaches kan het dieper liggende probleem worden opgelost. De gemeente kan nooit de rol van opvoeder overnemen.

De mensen moeten opgevoed worden tot goed Gouwenaarschap of Goudsburgerschap.  In Gouda hebben we veel mensen die willen opbouwen en positief bijdragen. Helaas zijn er brekers die deze mooie zaken eenvoudig kapotmaken. Gouwenaarschap ontstaat alleen als iedereen zich inzet voor de stad. Jaarlijks komen er 50 personen onder ander via huwelijksmigratie in Gouda wonen. Daar zitten ook potentieel moeilijke gezinnen bij. Deze mensen moeten zelf de wil hebben te willen investeren in Gouda want anders ontstaat probleem na probleem.

Dat besef komt alleen met de juist opvoeding en voorbeelden. Geen rechten zonder plichten. Je kan niet leven in een stad zonder iets terug te geven.  In vroeger tijden werden onwillige personen heropgevoed in rasphuizen. We moeten daarom een 21ste eeuwse heropvoeding instellen. In Gouda moeten we zelf creatief zoeken naar die mogelijkheden. De vrijblijvendheid voorbij. Die ouders en kinderen moeten verplicht bijdragen aan de buurt en straat om hun schuld in te lossen. Laat daarom die gezinnen voor het oog van heel de buurt zelf bloembollen planten. Dat is een eerste stapje op weg naar verantwoordelijk Gouwenaarschap!