21 februari 2022

Op bezoek bij Het Groene Hof en wijkcentrum Van Noord

Afgelopen zaterdag 19 februari 2022 ging een delegatie van CDA Gouda op bezoek in Plaswijck. Hieronder ziet u een fotoverslag van de inspirerende ochtend.

Foto's zijn gemaakt door Sandra Zeilstra

Het Groene Eiland

De schade die de storm had aangericht, was ondermeer goed zichtbaar op het Groene Eiland, een van de vele parkjes in de wijk. Daar vertelde een wijkbewoner over wat er zoal speelt in de wijk. Als geen ander weet hij welke zorgen en problemen er zijn in de verschillende buurten. Open en eerlijk gaf hij antwoord op alle vragen die hij kreeg van onder andere Michiel Bunnik en Margreeth van Dijk.

Het Groene Hof

Het gloednieuwe appartementencomplex van de stichting Knarrenhof is een woonvorm voor 'jonge-ouderen' en 'oudere-jongeren' die graag elkaar helpen en zo lang mogelijk zelfstandig willen wonen. Janna Bruil, bewoonster en één van de initatiefnemers, vertelde over het concept van deze manier van wonen, waarin zorgen voor elkaar een belangrijk onderdeel is. Ook mocht de groep in drie van de 24 levensloopbestendige appartementen van Het Groene Hof binnenkijken. De gastvrijheid van de bewoners was hartverwarmend.

Ontmoetingscentrum Van Noord

Daarna ging het gezelschap op de fiets verder richting het nieuwe ontmoetingscentrum Van Noord, bij winkelcentrum Bloemendaal. Het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten, waar inwoners activiteiten kunnen ondernemen en organiseren en waar aandacht is voor de bezoekers. Naast het Café Van Noord vind je er ook Kwadraad, het Sociaal Team, de GGD, het CJG en een dependance van de bibliotheek. De start was wat moeizaam omdat het samenviel met de coronamaatregelen. Nu is het centrum weer geopend. Het is een prachtige, sfeervolle locatie en zeker een bezoekje waard.

Inspirerend bezoek

Zo kwam er een einde aan het wijkbezoek. Een inspirerende ochtend met fijne contacten en veel informatie over de kansen en uitdagingen in de wijk.

Het Groene Eiland

Foto's: Sandra Zeilstra