3. Niels Honkoop

Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen 2022

Creatief, rechtvaardig, met hart voor de stad

Niels Honkoop (1992) werd geboren in Gouda en groeide er ook op. Het gezin verhuisde regelmatig. In Nijmegen studeerde hij Nederlands recht en haalde daarna zijn master in belastingrecht. Nu is hij consultant bij Capgemini. “Het spelen met systemen is leuk, snappen hoe de regels zijn en waar ze vandaan komen.” Om te ontspannen speelt hij piano, het liefst muziek van Händel.

CDA

In Nijmegen kwam hij tijdens in contact met de lokale CDA-afdeling en werd lid. “De mensen van het CDA waren zo down to earth en zo vriendelijk. De CDA’ers daar waren een soort buurtvaders, mensen die naast hun raadswerk ook de wijk in gingen naar vrijwilligersorganisaties of trainer waren bij een sportclub.”

Een klein jaar later verhuisde hij weer naar Gouda werd fractieondersteuner bij het CDA in Gouda. “Ik deed mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 en kwam zo in de raad terecht. Het werk als raadslid vind ik heel eervol.”

Luisteren naar bewoners

Hij ziet dingen om zich heen en heeft daar altijd wel een idee, plan of voorstel voor. “Als je kijkt naar mijn buurt, Korte Akkeren, daar zit veel potentie in. Zoveel mooie mensen met ideeën en initiatieven. Het komt er niet altijd uit en vaak vaak heeft de gemeente daar een rol in. De gemeente doet bijvoorbeeld ontzettend moeilijk over subsidievoorwaarden.”

Het plan van de gemeente om gescheiden afval op te halen, viel niet goed bij de bewoners. “Het ging jaren goed, op vaste plekken en dagen het afval ophalen. De gemeente besloot dat het anders moest. Bewoners hebben het idee dat het allemaal bepaald wordt voor ze. Er wordt niet gedacht vanuit die mensen, er wordt gedacht voor die mensen. Dat werkt niet in een volksbuurt waar men van nature al wantrouwen heeft over wat de gemeente nu weer komt doen.”

Bij Niels voor de deur staat sinds kort een laadpaal, terwijl niemand in de buurt een elektrische auto heeft. Het voelt voor bewoners alsof hun schaarse parkeerplek ingeruild is voor een privé parkeerplek voor rijke mensen. “De gedachte vanuit de gemeente is dat iedereen toch een keer over moet op een elektrische auto. Deze mensen zijn afhankelijk van hun auto voor hun werk of om kinderen naar sport te brengen bijvoorbeeld. Dan moesten ze maar de fiets pakken, werd er gezegd. Daar zit ongelijkheid in.”

Regels en bureaucratie

Niels ziet onder de bevolking een enorme toename van wantrouwen richting de overheid. “We moeten echt na gaan denken wat de verhouding tussen overheid en burger is. Een overheid die als een soort controlfreak alles bepaalt, moeten we niet willen. Alles wordt hopeloos ingewikkeld gemaakt. Ik heb eens iemand geholpen met allerlei administratieve dingen rondom een bijstandsuitkering, zelfs voor mij was dat lastig. Laat staan voor iemand die minder scholing heeft gehad. Dan zie je dat de ongelijkheid toeneemt.”

Toekomst van Goudse jongeren

De huisvesting van jongeren baart hem zorgen. “Er zijn lange wachtlijsten voor sociale huur, bovendien hebben veel Goudse jongeren een baan en dus een inkomen. Zij komen al snel boven die sociale huurdrempel. De huren in de vrije sector zijn torenhoog.”
Een huis kopen is ook niet eenvoudig. Veel jongeren hebben een studieschuld en veel woningen worden opgekocht door mensen buiten Gouda. “Het zijn jongeren die hier hun wortels hebben, die hier hun netwerk hebben. Ze zijn naar sport geweest, zaten hier op school, hadden hier hun eerste baantje. Ze zijn hier voor het eerst verliefd geworden, waren lid van clubjes en verenigingen en hebben hier hun vriendenkring. Al je die groep kwijtraakt, dan verlies je een klein stukje van je ziel als stad. Deze jongeren moeten we vasthouden.”

Niels Honkoop

Nr. 3 op de kieslijst van het CDA Gouda - gemeenteraadsverkiezingen 2022