27 juni 2018

CDA draagt Adger van Helden en Corien van Starkenburg voor als wethouder

Adger van Helden

Het CDA-fractie draagt Adger van Helden en Corien van Starkenburg voor als wethouders in het nieuwe college. De fracties van CDA, ChristenUnie, GemeenteBelangen en SGP hebben een coalitieakkoord bereikt en een verdeling van de portefeuilles gemaakt in het nieuwe college. Het CDA levert daarin twee wethouders. Verkenner Frank Koen heeft de onderhandelende partijen voorgehouden dat er veel werk aan de winkel is: forse opgaven waarvoor het nieuwe college staat, naast de wens om te werken in een open bestuursstijl en participatie ruime aandacht te geven. Om die reden adviseerde Koen met het wegvallen van PvdA/D'66 als vijfde partner de hen toebedeelde portefeuille in stand te laten en deze toe te kennen aan het CDA.

Adger van Helden was bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen maart lijsttrekker van het CDA Katwijk. In het nieuwe college wordt hij wethouder Samenleving, werk en financiën. Van Helden is trots op de voordracht: "Ik heb veel zin om dagelijks aan de slag te gaan met de uitdagingen waarvoor de gemeente staat. Moeilijk ook, nu we daar onvoldoende geld voor hebben. Ik geloof in de kracht van de samenleving en wil vanuit de gemeente ondersteunen. Daar gaan we samen hard aan werken."

Corien van Starkenburg-van Delft uit Rijnsburg wordt wethouder Zorg en ondersteuning (0,7 fte). Van Starkenburg is nu nog directeur van basisschool De Wegwijzer. Eerder werkte ze op andere scholen in onder andere Den Haag. Corien van Starkenburg: "Ik vind het bijzonder om als wethouder mijn eigen gemeente te mogen dienen. Ik zie dat we in onze dorpen naar elkaar omzien, dat moeten we koesteren. De afgelopen jaren was de inzet steeds dat niemand tussen wal en schip valt. Dat blijft het uitgangspunt: wie zorg nodig heeft, moet er op kunnen vertrouwen dat die zorg er is, ondanks de financiële uitdagingen die er liggen. Goede zorg staat dan voorop." De Rijnsburgse is de eerste vrouwelijke wethouder in de gefuseerde gemeente Katwijk.

Lees hier de brief van de formateur met de voordracht van de wethouders.

Het nieuwe college wordt naar verwachting in een extra raadsvergadering op 5 juli geïnstalleerd. Dan wordt ook afscheid genomen van vertrekkend CDA-wethouder Krijn van der Spijk.