10 juni 2021

CDA: Katwijk moet geen ‘Center Parcs aan Zee' worden

Overweldigend veel reacties ontving het CDA na het spoeddebat waarin fractievoorzitter Barend Tensen toeristisch verhuur van gewone woningen aan de kaak stelde. Niet alleen over het onttrekken van woningen aan de woningmarkt (bv. voor starters), maar ook over overlast.

Overlast
Het is hier toch geen ‘Center Parcs aan Zee’? liet een gedupeerde in Katwijk aan Zee zich ontvallen. Tensen en vicefractievoorzitter Irene van der Plas gingen op pad en spraken met bezorgde inwoners van onder meer de Tramstraat en de Te Brittenstraat, nabij de boulevard. Zij vertelden over de overlast van vakantiegangers die vaak tot diep in de nacht een feestje bouwen terwijl ‘vaste’ buurtbewoners s’ochtends vroeg gewoon weer aan het werk moeten. Vaak is het onduidelijk voor buurtbewoners waar ze terecht kunnen voor hulp bij klachten.

Sociale samenhang
Zij lieten ook weten hoe de buurt aan het veranderen is. Steeds meer B&B’s ontstaan in gewone huizen en de veiligheid in de buurt gaat enorm achteruit. Bijvoorbeeld door snel rijdende auto’s waardoor kinderen die oversteken, in een normaal kinderrijke buurt, gevaar lopen. Irene van der Plas: “Het gaat niet alleen om het feit dat jongeren geen woning kunnen krijgen, maar ook om de sociale samenhang die verdwijnt in de buurten. Mensen ervaren dit echt als een verlies.”

Met een beetje ondernemingszin is niets mis, maar dit gaat te ver.

Spelregels
Tensen: “Met een beetje ondernemingszin is niets mis, maar dit gaat te ver. Deze ontwikkelingen hebben een schadelijk effect op de woningmarkt én op de directe leefomgeving van mensen, dat is wel duidelijk.” Het CDA denkt aan enkele spelregels, zoals in Noordwijk het geval is. Daar geldt voor hoofdverblijven permanente bewoning, inschrijving bij het BRP (Basisregistratie Personen) en maximaal 30 dagen vakantieverhuur per kalenderjaar.

Denk/praat mee!
Op verzoek van het CDA spreekt de gemeenteraad begin juli over dit groeiende probleem. Wil je dan inspreken? Wil je ook je ervaringen met ons delen? Heb je andere vragen? Stuur een mailtje naar [email protected] of stuur een berichtje via Facebook of Instagram.