03 oktober 2021

CDA krijgt rondleiding door historisch Rijnsburg

Als je je dorpskern nóg beter wilt leren kennen, ga dan eens op pad met gids Henk Westra van het Genootschap Oud Rijnsburg. Tijdens een ‘verlate’ Historische Zomeravondwandeling leerden CDA’ers Irene van der Plas, Barend Tensen, Dick Oudwater en Peter Blok veel bij over het Rijnsburg van de 20e eeuw. Een eeuw die nog bijzonder zichtbaar is. Wat heeft het dorp een historie zeg! De wandeling begon en eindigde bij het fraaie gebouw van het Museum Oud Rijnsburg.

Eerbetoon
Tussendoor vertelde Westra onder meer over het vernieuwde Mausoleum bij de Laurentiuskerk, de collegianten, de Rijnsburgse handelsgeest door de eeuwen heen, de historie van de Vliet én over het standbeeld ‘De Pionier’. Dit standbeeld, te vinden aan de Abdijlaan, Graaf Florislaan is een eerbetoon aan de voortrekkers op het gebied van de bollenhandel. Al wandelend deden de raadsleden ook inspiratie op over waar het beter kan, bijvoorbeeld qua onderhoud. Een win-win situatie dus!

Identiteit dorpskernen
De wandeling, die hopelijk komende zomer weer aanvangt, is een echte aanrader. Kennis van de lokale cultuur, tradities en identiteit van de dorpskernen blijft van groot belang. Het onderstreept ons gezamenlijk verleden, maar wijst ook de weg richting een gezamenlijke toekomst.

Foto boven vlnr: Dick Oudwater (CDA), Henk Westra (Genootschap Oud Rijnsburg), Irene van der Plas en Barend Tensen (beiden CDA).
Foto onder: Gids Henk Westra vertelt over de renovatie van de Laurentiuskerk.