15 augustus 2023

Laat glastuinders ondernemen

Geef ondernemers in de glastuinbouw meer ruimte om te ondernemen. Dat is de conclusie van het bezoek dat de CDA-fractie onlangs bracht aan enkele ondernemers in het gebied Kloosterschuur. CDA-raadslid Adger van Helden: “De glastuinbouw is nauw verbonden met onze dorpen, veel inwoners verdienen in de kassen hun boterham. Of bij allerlei bedrijven die verbonden zijn aan de bloemenhandel, zoals de transport. Deze ondernemers verdienen een gemeente die ruimte biedt en een toekomstperspectief.”

Werkbezoek Tilburg Orchids
De CDA'ers Remco van Zuijlen, Irene van der Plas en Adger van Helden bezochten onlangs Tilburg Orchids. In 2021 is Tilburg Orchids overgenomen door Han van Tilburg, waarmee een nieuwe generatie aan het roer kwam van het bedrijf dat al meer dan 40 jaar ervaring heeft met het telen van cymbidiums. Met Han en vader Peter van Tilburg spraken de CDA'ers over het mooie vak van bloemenkweker en de uitdagingen van de huidige tijd. Zo is de verduurzaming van de energielevering een belangrijk vraagstuk. De CDA-fractie was onder de indruk van het positieve ondernemerschap van de nieuwe generatie Van Tilburg én van de prachtige cymbidiums, die jaar in jaar uit staan de schitteren in de kas.

Toekomstperspectief
"Helaas horen we bij onze bezoeken aan de glastuinders te vaak verhalen over een niet-meewerkende gemeente," constateert Adger van Helden. "Ook is een helder toekomstperspectief nodig. Wat CDA Katwijk betreft is dat er ook: de bedrijven in Kloosterschuur moeten ruimte krijgen om te ondernemen en te vernieuwen." Dat vraagt van de gemeente Katwijk betrokkenheid bij de sector en kennis van zaken in het gemeentehuis. Alleen door intensief samen te werken kunnen we de sector de ruimte geven voor vernieuwing én voorkomen dat alle bloemen uit de kassen verdwijnen. Dit najaar spreekt de gemeenteraad over de toekomst van Kloosterschuur. Voor het CDA is de inzet duidelijk: meer ruimte voor de glastuinders in onze gemeente!