Het CDA is erg blij met de investeringen die het College de komende jaren in Leidse schoolgebouwen wil stoppen. Duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia: "Het CPB bracht in december 2020 naar voren hoe belangrijk onderwijs is voor (jonge) kinderen. Goede onderwijshuisvesting vergroot de kansen voor kinderen. Daarom staat het CDA positief tegenover de voorgenomen investeringen voor het opknappen van Leidse scholen. Een mooi voorbeeld is het scholencomplex in de Stevenshof (de Zwaluw, het Klankbord, de Stevenshof)." In grote lijnen kan het CDA zich dus vinden in de planning. Echter blijven er wel zorgen.

Allereerst is er vanaf 2026 geen dekking meer en moet er nog ergens geld worden gevonden om de scholen die dan op de planning staan op te knappen. Sandoval Garcia: "Een serieus probleem omdat dit grote onzekerheid bezorgt bij de scholen die in 2027, 2028 en verder echt toe zijn aan nieuwe gebouwen. Denk hierbij aan de ELS of de Leidse Houtschool en veroudere gymzalen. Wij willen dat de wethouder deze scholen de garantie geeft dat zij volgens de planning worden geholpen!"

Ten tweede zet het CDA vraagtekens achter de gevraagde investeringen in verduurzaming van gebouwen. Of doelen realistisch zijn moet nog blijken. Sandoval Garcia: "Dit linkse College vergeet dat veel scholen helemaal niet het geld of de mogelijkheid hebben om stevig te verduurzamen. Sommige gebouwen zijn een monument en zo oud dat verduurzaming een hele (dure) opgave is. Het CDA wil realisme terugzien in de verduurzamingsplannen van de wethouder."

Verder moeten de komende jaren genoeg gymzalen beschikbaar zijn en de geplande nieuwbouw in de Mors en Leiden-Noord in goed overleg plaatsvinden met de al bestaande Leidse scholen. Een aantal Leidse scholenkoepels geeft namelijk aan nog genoeg ruimte te hebben om een groei van leerlingen aan te kunnen. Of nieuwbouw dus nodig is, blijft de vraag.

Tot slot blijft het CDA tegen de bouw van een internationale basisschool (IGBO). Sandoval Garcia: "De school is niet nodig en de miljoenen die de bouw de gemeente kost, kunnen veel beter worden gebruikt om de gaten in de begroting voor bestaande gebouwen op te vullen.

Meer lezen? Bekijk: https://www.cpb.nl/ongelijkheid-van-het-jonge-kind of https://www.cda.nl/zuid-holland/leiden/actueel/nieuws/internationale-basisschool-duur-en-onnodig-speeltje-van-d66-gl-pvda

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia via [email protected]