20 januari 2022

CDA: Duidelijker communiceren over ophalen oud papier

Met de ingang van het nieuwe jaar is de afval kalender aangepast. Met name bij het ophalen van het oud papier leidt dit tot onduidelijkheid. In sommige dorpen wordt het oud papier nu vroeg in de ochtend opgehaald, in plaats van in de middag. Inwoners blijven daardoor met een volle oud papier container achter. CDA Raadslid Arie van Wijk wil dat het College van B&W duidelijker communiceert over deze veranderingen.

Het nieuwe systeem van het ophalen van het oud papier zorgt ervoor dat veel ophaaltijden veranderd zijn. Deze tijden waren jaren lang hetzelfde, maar daar is nu verandering in gekomen. Hierdoor is het voor veel inwoners onduidelijk wanneer en hoe het oud papier wordt opgehaald. Inwoners die met volle containers achterblijven proberen vervolgens hun oud papier in het dorpscentrum in te leveren. Vaak zonder succes, want deze zijn sinds de gewijzigde tijden ook vaak al helemaal vol.

Volgens van Wijk zorgt dit voor ongemak bij de inwoners: “Achterblijven met een volle container is niet prettig en er is sinds het weghalen van de zeecontainers voor oud papier ook geen goed alternatief.” Het CDA raadslid vindt het vooral nodig om duidelijk de communiceren naar de inwoners: “Dat de tijden zijn gewijzigd is niet het probleem, maar mensen moeten dit wel weten. Dat is nu niet het geval en er is veel onduidelijkheid”. De lokale CDA fractie vraagt dan ook met spoed een volledige publicatie in Nieuwkoop Nieuws en via de online kanalen van de gemeente.

Op de vraag of van Wijk zelf wel op de hoogte was van de verandering, moet hij wel een beetje lachen: “Nee, het was mij ook ontgaan. Vroeger werd het ’s middags opgehaald, maar nu moet ik vroeg uit de veren”. Tijdens de raadsvergadering van 20 januari zal van Wijk zijn vragen stellen aan de verantwoordelijke wethouder.