17 februari 2022

Verlaag administratieve rompslomp voor verenigingen

Verenigingen hebben het steeds moeilijker om vrijwilligers en bestuursleden te vinden. Ze worden geconfronteerd met veel regels en vooral een hoop administratie. Volgens verenigingsbesturen één van de redenen waarom vrijwilligers afhaken. CDA kandidaat Leon Zoet wil hier verandering in brengen. Hij wil dat de gemeente de administratie rompslomp bij activiteiten verlaagd om besturen te ontzien.

Zoet is zelf al jaren actief binnen het Langeraarse verenigingsleven. Zo zet hij zich bijvoorbeeld in voor de kermis en de Langeraarse Braderie. Hij ziet de afgelopen jaren zelf ook steeds meer vrijwilligers afhaken: “Besturen hebben het zwaar. Vrijwilligerswerk wordt meer en meer een dagtaak en daarmee steeds minder aantrekkelijk. Ondanks dat dit zo'n enorme waarde levert voor onze dorpen”

Volgens Zoet is het aantal regels in de afgelopen jaren sterk toegenomen: “We zijn steeds verder weggeslopen van vertrouwen en waarde, naar een systeem van controle en vastlegging.”. Zoet vindt dit geen goede ontwikkeling, zeker niet bij evenementen en nieuwe activiteiten. “Juist deze initiatieven dragen bij aan de leefbaarheid van onze dorpen. Laten we dit dan niet vastbinden met allerlei administratieve verplichtingen.”.

Het lokale CDA wil starten met een traject om de formulieren te vereenvoudigen en verenigingen bij het invullen hiervan te ondersteunen. Daarnaast wil Zoet onderzoeken of het mogelijk is dat de gemeente bijvoorbeeld op locatie gaat kijken bij evenementen. Zo kan er direct worden vastgesteld of de subsidies goed gebruikt worden. Dit scheelt ook alweer een hoop papierwerk. Tot slot is Zoet een voorstander van het verhogen van het plafond waarbij verenigingen een lagere administratie verplichting hebben, naar €8.000,-.