26 januari 2021

CDA stelt vragen over slachtoffers kindertoeslagen affaire in Nissewaard

In de afgelopen periode is er veel te doen geweest rondom de kindertoeslagenaffaire, waarvan duizenden gezinnen de dupe van zijn geworden. Tijdens de commissievergadering Sociaal Domein heeft het CDA Nissewaard lokaal aandacht hiervoor gevraagd en er vragen over gesteld.

Uit het antwoord op die vragen van het college bleek dat er in Nissewaard 97 gezinnen zijn die met de kindertoeslagenaffaire te maken hebben! Vanwege privacy is nog niet duidelijk om welke gezinnen het gaat. Om de hulp te coördineren heeft het college het CDA Nissewaard laten weten, dat er vanuit de gemeente een functionaris is aangewezen die dit verder gaat onderzoeken.

De situatie van deze gezinnen wordt vervolgens in kaart gebracht en bekeken zal worden hoe de gemeente Nissewaard deze gezinnen kan begeleiden en mogelijk financieel kan ondersteunen. De landelijke overheid heeft namelijk een beroep gedaan op de gemeenten om deze gezinnen te ondersteunen.

Kumar Ramlal (CDA Nissewaard) is tevreden met dit antwoord en gaat er vanuit dat de hulpverlening zo snel mogelijk wordt opgepakt. “Het is belangrijk dat gedupeerde gezinnen snel geholpen worden. Niet alleen om uit de schulden te raken, maar vooral ook om sociaal en emotioneel het leven van het gezin weer op de rails te krijgen. We zullen de aanpak nauwgezet volgen.”