01 augustus 2020

Nieuws vanuit de fractie: Diverse moties

Vanwege de eerder genoemde vertragingen met de website zijn er een aantal bijdragen van de fractie op de plank blijven liggen. Weliswaar niet heel actueel, willen we ze u toch niet onthouden.

CDA pleit voor landelijke aanpak noodmaatregelen corona
Naar aanleiding van de discussie over de betaling van de rekening voor de noodopvang van corona slachtoffers in Ahoy heeft het CDA de suggestie aan de hand gedaan om in overleg met het Rijk afspraken te maken over een benadering waarbij er landelijk op een aantal plaatsen in het land tijdelijke uitbreiding van opvang mogelijk wordt gemaakt.
Door voor deze benadering te kiezen worden de kosten over heel Nederland gespreid en draaien gemeenten die aangesloten zijn bij de Veiligheidsregio Rotterdam niet alleen op voor de kosten.
Gedacht zou kunnen worden aan drie locaties, te weten Ahoy in Rotterdam, Mac in Maastricht en bijvoorbeeld een locatie in of rond Assen. Daarmee is er een goede spreiding over het land en kan snel opgeschaald worden.
Net al diverse andere partijen in de Raad zal het CDA nauwgezet volgen hoe de afwikkeling van de extra kosten die de VRR heeft gemaakt zullen worden afgewikkeld.

Motie Zwarte Piet
Het CDA heeft de motie van Liever Links waarin wordt opgeroepen om vanuit de gemeente te eisen dat bij de intocht van Sinterklaas in Nissewaard alleen maar roetveegpieten te zien zouden zijn niet gesteund. Achtergrond voor dit besluit is de ontwikkeling die duidelijk zichtbaar is in de maatschappij waarbij op een natuurlijke manier Zwarte Piet in traditionele outfit een minder  prominente plek krijgt. Door dit proces geleidelijk te laten plaatsvinden is er meer kans dat voor- en tegenstanders elkaar weten te vinden. CDA denkt dat zo rekening gehouden kan worden met gevoelens bij inwoners die zich door de figuur Zwarte Piet gediscrimineerd voelen of zoals blijkt uit voorbeelden ook daadwerkelijk gediscrimineerd worden.
Uiteindelijk werd de motie met 8 stemmen voor en 28 stemmen tegen met een ruime meerderheid verworpen.

Motie “Alternatief voor evenementen”
Het CDA heeft de motie van ONS, VVD en PvdA gesteund waarin het college wordt opgeroepen om de mogelijkheden te verkennen om na 1 september een alternatieve invulling te geven aan de door corona vervallen evenementen. CDA heeft daarbij aandacht gevraagd om ook rekening te houden met de oudere inwoners van Nissewaard en het budget eerlijk over verschillende groepen inwoners te verdelen.

Toch financieel herstelplan coronamaatregelen
Het college heeft de raad verzocht een bestemmingsreserve van € 3 miljoen beschikbaar te stellen voor verschillende steunmaatregelen die de gemeente heeft getroffen vanwege de corona crisis. Eerder heeft het CDA een motie met die strekking ingediend maar die werd toen verworpen.
Het CDA heeft eerder gepleit voor een coronafonds met een omvang van 25 miljoen. De verwachting van het CDA is dat de economische schade als gevolg van corona veel groter is dan nu wordt voorzien en bovendien pleitte het CDA ervoor om een deel van de Enecogelden hiervoor te bestemmen voor de vaststelling van de Perspectiefnota 2021 zodat duidelijk is hoeveel er feitelijk daadwerkelijk beschikbaar is vanuit de Enecogelden. Het zou immers goed zijn als dit geld op een zorgvuldige manier wordt aangewend waardoor tekorten in de exploitatie dit jaar kunnen worden opgevangen, maar bovendien inwoners en bedrijven zich gesteund weten vanuit de gemeente Nissewaard.
Het CDA heeft daarom het voorstel gesteund maar wel opgemerkt te vrezen voor een snelle uitputting van het fonds omdat het bedrag te laag zal blijken te zijn.
De bestemmingsreserve zal primair dekking geven aan maatregelen die de gemeente Nissewaard treft voor het behoud van werkgelegenheid, de sportvoorzieningen en het sociaal-cultureel aanbod, te weten:

• Compensatie voor maatschappelijke (niet commerciële) organisaties zoals bijvoorbeeld wijkgebouwen die geen eigendom zijn van de gemeente maar die een niet-commerciële functie hebben.
  • Een herstelbudget COVID-19 voor het bedrijfsleven, samen met het bedrijfsleven wordt hier invulling aan gegeven.
  • Genomen of nog te nemen steunmaatregelen, waaronder exogene effecten, denk hier aan precariobelasting, de zomerschool, het beheer en de exploitatie van de vastgoedportefeuille, maar ook het wegvallen van de parkeerinkomsten en het niet kunnen verhuren van gemeentelijke accommodaties.

CDA is het eens met het college dat het belangrijk is om ondernemers en verenigingen in deze tijd zo goed mogelijk te ondersteunen. Naast de verantwoordelijkheid die ze zelf hebben is het belangrijk dat de gemeente voor deze partijen klaar staat.
Het CDA heeft gevraagd om als  raad goed meegenomen te worden in de besteding van steunmaatregelen om zo te kunnen beoordelen hoe het geld wordt besteed en te kunnen bepalen of de inzet van 3 miljoen voldoende is.
Het CDA kijkt vooral naar de stappen die gezet worden om ondernemers en inwoners in Nissewaard te ondersteunen.