03 juni 2022

Column Max Uphoff

Van 1 tot 7 juni 2022 is het wederom de Week van de Jonge Mantelzorger. Zoals elk jaar vragen we tijdens deze week extra aandacht voor jongeren die binnen hun familie zorg verlenen, extra zorgen hebben of zelf zorg en aandacht missen, doordat iemand in hun directe omgeving een chronische ziekte, beperking, psychische kwetsbaarheid en/of verslaving heeft. Deze ‘jonge mantelzorgers’ helpen bijvoorbeeld mee in de fysieke zorg, hebben extra huishoudtaken en helpen met het regelen van de zorg. Daarnaast maken zij zich op jonge leeftijd ook meer zorgen dan leeftijdsgenoten en missen ze zelf soms de nodige zorg en aandacht.

'Ongeveer 1 op de 4 jongeren groeit op met een naast familielid dat intensieve zorg nodig heeft. Deze jongeren groeien langzaam, vaak zonder dat ze het doorhebben, in de rol van mantelzorger. Een taak die veel van ze vraagt. Het is deze week 'De Week van de jonge Mantelzorger', hét moment om jonge mantelzorgers aan te moedigen om over deze zorg te praten.

Vanuit mijn dagelijkse werk binnen de onderwijssector spreek ik veel leerlingen, in veel gevallen nog minderjarig, die thuis te maken hebben met een vorm van mantelzorg. Bijvoorbeeld een ouder die langdurig ziek is of een broer of zus met een verstandelijke of lichamelijke uitdaging. Het is belangrijk om in gesprek te blijven, alle zorgen in vertrouwen met elkaar te bespreken en in oplossingen te denken. Jonge mantelzorgers moeten zich niet bezwaard voelen om aan te geven als het te veel wordt en het is onwijs belangrijk om leuke dingen te blijven doen.

Mantelzorg is en blijft een belangrijk onderwerp waar veel over gesproken moet worden de komende jaren, landelijk en lokaal. Op dit moment zijn er gelukkig veel verschillende organisaties met veel kennis en ervaring die ik veelal aanbeveel, waaronder de Mantelzorglijn (030-7606055) dé plek voor informatie of advies.'

Met vriendelijke groet,

Max Uphoff