13 november 2018

Geslaagd Politiek Café over Verenigingen

Maandagavond werd tijdens het Politieke Café in Café van der Geest in Noordwijkerhout snel duidelijk dat verenigingen niet gedwongen willen worden tot een fusie. Daarentegen zien de aanwezige verenigingen in de fusie van de drie dorpen Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk volop kansen.

In het drukbezochte café, georganiseerd door de jongeren van de lokale CDA, waren vier heel verschillende verenigingen te gast uit de dorpskernen om te discussiëren over kansen en bedreigingen voor hun club na de gemeentelijke fusie. Soms vormen verenigingen uit de drie dorpen al een samenwerkingsverband, zoals het Platform Cultureel Erfgoed en de samenwerkende Muziekverenigingen. Dit bevalt goed, maar fuseren is een brug te ver. Verenigingen hebben een eigen identiteit, staan dichtbij hun leden en bestaan soms al 100 jaar, bijvoorbeeld SJC.

De Noordwijkerhoutse Strandlopers NSL hopen dat de goede dingen van beide gemeenten overeind blijven, maar wensen betere ondersteuning bij grote evenementen met betrekking tot veiligheid en parkeren. De Badmintonklub Noordwijkerhout houdt niet graag haar hand op voor subsidie, maar is wel blij dat er financiële steun komt indien nodig. Al zou de grondslag voor die subsidie niet alleen van het aantal jeugdleden moeten afhangen. Het aantal oudere leden neemt namelijk toe.

De muziekverenigingen vinden het jammer als de gemeente geld beschikbaar stelt voor een tijdelijke specifieke activiteit; dat kost veel tijd van vrijwilligers en het gaat ten koste van de gewone goede muzieklessen en bestaande activiteiten. Dus liever geld om dingen structureel goed te doen. En als verenigingen overheidsverantwoordelijkheden uit handen nemen, zoals muziekeducatie op scholen en bewegen in het algemeen, dan moet daar vanuit de gemeente ook financieel iets tegenover staan.

Vrijwel alle politieke partijen waren aanwezig. Groenlinks ziet wel iets in een werkgroep die de wensen van verenigingen gaat inventariseren en de VVD stelt voor om een vast aanspreekpunt voor verenigingen bij de nieuwe gemeente te benoemen. Het CDA denkt dat je als gemeente ook zonder werkgroep of aanspreekpunt een goede dienstverlening kan bieden aan verenigingen.

De organisatie is erin geslaagd om het thema op een begrijpelijke en inzichtelijke manier bespreekbaar te maken met betrokken verenigingen en lokale politici. Laat alle aanwezige kandidaat raadsleden er hun voordeel mee doen straks in de nieuwe gemeenteraad!