26 januari 2024

Laadpalen

In mijn omgeving hoor ik de roep om laadpalen steeds groter worden. Niet gek als je bedenkt dat er een steeds groter aanbod komt aan elektrische auto’s en er vanaf 2035 zelfs geen benzine auto’s gemaakt worden.

Als gemeente moeten wij daarom ook hard aan de slag om te zorgen dat we gereed zijn voor de toekomst met daarin veel elektrische auto’s. Dit betekent met name dat we de komende jaren flink moeten investeren in de infrastructuur en dus in laadpalen.

Hoewel ik overigens constateer dat de gemeente steeds meer laadpalen in de openbare ruimte laat neerzetten, vind ik dat we hier de komende jaren echt een versnelling in moeten maken als we kijken naar wat de nabije toekomst ons gaat brengen.

Zelf denk ik dat we daarbij niet moeten wachten totdat er meer elektrische auto’s zijn om meer laadpalen neer te zetten, maar juist proactief meer laadpalen in het straatbeeld moeten brengen. Hoewel er dan minder parkeermogelijkheden overblijven voor mensen met een benzine of dieselauto, merk ik ook dat juist het aantal laadpalen mensen op dit moment tegenhoudt over te stappen op elektrisch rijden.

Naast het laten neerzetten van laadpalen moet ook het beleid om zelf een laadpaal neer te zetten worden gestimuleerd. Dit kan bijvoorbeeld door de aanleg van kabelgoten toe te staan en te vergemakkelijken, en de pilot met de flatcable definitief uit te rollen. Op deze manier hebben de inwoners meer mogelijkheden en kunnen ze het heft in eigen hand nemen.

Ik zelf zal in ieder geval daarom binnenkort met een motie komen om de mogelijkheden met betrekking tot de kabelgoten te verruimen en op deze manier een steentje bij te dragen aan de verduurzamingsopgave die we hebben.