05 april 2024

Raadscolumn Ria Vink april 2024

Wat wordt de streek weer mooi! Als je van de ene naar de andere kern rijdt, geniet ik met volle teugen van de streek en ben ik blij en trots dat ik inwoner ben van de gemeente Noordwijk. Noordwijk wordt overspoeld met toeristen uit allerlei windstreken en wat hebben we die toeristen veel te bieden. We denken dat iedereen voor de bollenvelden, Keukenhof, Tulip Experience, de Corso of de rest van de mooie natuur om ons heen komt. Hoewel wij als inwoner van Noordwijk allemaal de naam ESA Estec kennen en weten waar het ligt, denk ik dat niet veel mensen weten hoe belangrijk deze plek is voor de ruimtevaart. Noordwijk is de grootste locatie van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA.

Begin dit jaar zijn wij als commissie en raadsleden van de gemeenteraad Noordwijk uitgenodigd bij de Estec. We hebben daar een rondleiding gehad en je staat verbaasd over wat er, zo dicht bij, allemaal gebeurt.

We bezochten verschillende faciliteiten en laboratoria waar ruimtevaartuigen worden ontwikkeld, getest en gebouwd. Hierbij kan gedacht worden aan ruimten waar satellieten worden gebouwd, testfaciliteiten en controlekamers waar missies worden gemonitord.

Er was een programma samengesteld waarin we inzicht kregen in ontwikkelingen rondom Space in onze gemeente Noordwijk. Vanuit meerdere invalshoeken werden we geïnformeerd over Space en de relevantie van dit onderwerp voor de gemeente Noordwijk. Komend najaar zal onze gemeente overspoeld worden met astronauten, voor het eerst zal het congres van de Association of Space Explorers in Nederland plaatsvinden. Er wordt dan een speciale Spaceweek in Noordwijk georganiseerd, waarin onder andere aandacht op scholen door heel Nederland voor de ruimte en ruimtevaart. Hou de pers in de gaten voor alles wat in Noordwijk zal worden georganiseerd.

Noordwijk is een echte ruimtevaartgemeente. De ruimtevaartsector is de afgelopen jaren enorm gegroeid en zo ook in onze gemeente. Inmiddels is er de NL Space Campus, hier kan Nederland innoveren en profiteren van de ruimtevaartontwikkelingen. Als u tijd heeft, ga dan eens langs bij Space expo, het is de moeite waard! En daarnaast, geniet als inwoner van Noordwijk van alles wat “wij” zomaar in onze achtertuin hebben!