31 mei 2019

Terugblik rondetafelgesprek 28 mei 2019

Tijdens de rondetafelgesprekken van afgelopen dinsdag heb ik weer de eer gehad om bij twee onderwerpen aan te mogen schuiven. Uiteraard ga ik hier weer een kort verslag van doen omdat ik het belangrijk vind dat inwoners van onze mooie dorpen op zoveel mogelijk manieren worden geïnformeerd over de politieke perikelen in de gemeente Noordwijk. Dit keer vonden de gesprekken plaats in De Muze.

Zo heb ik ditmaal bij het gesprek gezeten over het verdwijnen van het politiebureau in Noordwijk. Districtschef van Baarn van de politie was hierbij aanwezig. De politie in onze streek gaat van drie naar twee teams (de bureaus in Lisse en Katwijk blijven over). Er is binnen de teams momenteel veel senioriteit waardoor de inzetbaarheid nogal wisselt. Dat is een van de redenen om naar twee teams te gaan. Ook komt dit voort uit het huisvestingsplan van de Nationale Politie en uit de evaluatie van de basisteams. Het huidige team bleek te klein. Tenslotte speelt ook de wijziging van de gemeentelijke structuren een rol (fusie Noordwijk-Noordwijkerhout en samenwerking Hillegom-Lisse-Teylingen in de HLT).

Het terugbrengen van de politie naar twee teams heeft als voordeel dat er bespaard kan worden op overhead, maar dat de inzet gelijk blijft (bijvoorbeeld voor noodhulp). Ook komt er een politiekantoor met publieksfunctie in Noordwijk. Helaas kon de heer van Baarn nog geen antwoord geven op de vraag hoe vaak deze post dan open is. Het lijkt mij, zeker in het toeristenseizoen, van groot belang dat deze post regelmatig open is. Gelukkig blijft ook de strandpost van de politie in Noordwijk open.

Het bijzondere aan dit verhaal blijf ik vinden dat voor deze reorganisatie er akkoord moest zijn van het lokale bestuur (lees de burgemeester, verantwoordelijk voor de veiligheid in de gemeente). De vorige burgemeester van Noordwijk is hier blijkbaar zonder meer akkoord mee gegaan zonder overleg met de raad. Raadsleden hebben dit uit de krant moeten vernemen. Misschien is het niet verplicht om de raad te informeren, het is wel zo netjes.

Ook was ik bij het gesprek over welzijnswerk in de gehele gemeente Noordwijk. Dit moet geharmoniseerd worden. Belangrijk is te kijken naar de behoeften per dorp en de maatschappelijke ontwikkelingen. Van elkaar leren is beter dan het wiel opnieuw uitvinden.

Bij dit gesprek waren vertegenwoordigers aanwezig van Welzijnswerk Noordwijk, Topaz Munnekeweij, Puyckendam (SOP, Stichting Ontmoetingscentrum Puyckendam) en de KBO Noordwijkerhout.

Alle vertegenwoordigers hadden een mooi verhaal over het werk wat er allemaal werd verzet, super! Wel viel op dat de Noordwijkerhoutse organisaties op veel meer vrijwilligers kunnen rekenen dan in Noordwijk.

Een van de mooiste initiatieven die er op deze avond aan bod kwam vind ik toch de Tuktuks van Munnekeweij . Van deze drie Tuktuks kunnen alle inwoners van Noordwijkerhout met een mobiliteitsprobleem gebruik maken om bijvoorbeeld op bezoek te gaan bij familie of boodschappen te doen. Vrijwilligers besturen de Tuktuks, geweldig toch?

Harmonisatie van het welzijnswerk lijkt mij belangrijk maar nog belangrijker is om te zorgen dat iedere organisatie kan blijven doen waar ze goed in is. Maak gebruik van elkaars sterke kanten, maar laat het geen eenheidsworst worden.

Fijn weekend!

Met vriendelijke groet,