02 oktober 2019

Terugblik rondetafelgesprek 1 oktober 2019

Gisteren was ik als commissielid aanwezig bij het rondetafelgesprek. Dit keer stonden er twee onderwerpen op het programma: Het raadsvoorstel over de BIZ en de nota minima doen mee.

Raadsvoorstel BIZ

Het idee is om in zowel Noordwijk aan Zee als in Noordwijk Binnen een BIZ (Bedrijfsinvesteringzone) op te richten. De Raad moet deze verordening dan officieel vaststellen. Namens de winkeliersverenigingen van Noordwijk aan Zee en Noordwijk Binnen spraken de heer van den Berg en de heer van der Bent in. Beide heren benadrukt het belang van een BIZ voor hun winkelgebied. Uit de opbrengsten kunnen bijvoorbeeld zaken als aankleding van het gebied (verlichting, bloembakken e.d.) en de organisatie van evenementen worden bekostigd. Deze zaken zijn belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden in Noordwijk aan Zee en Noordwijk Binnen. Het CDA staat volledig achter het voorstel om deze bedrijfsinvesteringszones mogelijk te maken, een mooi initiatief! Nadat de gemeenteraad de verordening over de BIZ heeft vastgesteld volgt er een draagvlakmeting onder de ondernemers en eigenaren. Ik hoop dat dit een positief resultaat op zal leveren. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in.

Nota minima doen mee

Het tweede onderwerp ging over de nota minima doen mee.De gemeente Noordwijk heeft als enige gemeente in de Bollenstreek een lokaal armoedebeleid. Het voorstel is nu om de nota minima doen mee te verlengen. Uit de evaluatie Armoedebeleid ’minima doen mee’ blijkt dat er veel gebruik gemaakt is van deze regelingen. Denk daarbij aan het bekostigen van sport- en culturele activiteiten en tegemoetkomingen in schoolkosten voor kinderen zodat alle kinderen mee kunnen op schoolreisje, ongeacht het inkomen van hun ouders/verzorgers. Tijdens het gesprek bleek dat er in het verleden nogal wat verwarring was over wie er nu gebruik kan maken van bijvoorbeeld het noodfonds. In eerste instantie waren dat alleen de inwoners van de kern Noordwijk (voormalige gemeente Noordwijk). Gelukkig gaf wethouder Salman aan dat nu ook inwoners van de kernen Noordwijkerhout en De Zilk gebruik kunnen maken van deze regeling. Uiteraard moet men dan wel aan de voorwaarden voldoen. Ook moet het bestaan van deze regeling voldoende kenbaar worden gemaakt door de gemeente bijvoorbeeld door communicatie via de ISD, Reuring en de voedselbank e.d. Het CDA is blij met dit lokale armoedebeleid. Door dit lokaal te regelen kunnen we immers goed inspelen op de behoeftes van mensen.

Sebastiaan Duivenvoorde