15 november 2017

Dienstverlening van burgerzaken blijft in Pernis dankzij CDA-motie

Gisterenavond is een motie van het CDA Rotterdam, mede ondertekend door Leefbaar Rotterdam en SP, in de gemeenteraad aangenomen om dienstverlening van burgerzaken in Pernis te houden. Het college was voornemens om met de verbouwing van de stadswinkel Pernis tot een zorg en welzijn locatie, burgerzaken zoals het aanvragen van reisdocumenten in Pernis te schrappen.

CDA-raadslid Christine Eskes: “Wij willen niet dat Pernissers voor het aanvragen van een paspoort verplicht naar Hoogvliet moeten. Vooral voor oudere inwoners werpt dit een hoge drempel op. Bovendien zijn we bang dat het schrappen van burgerzaken in Pernis de afstand tot de gemeente Rotterdam vergroot”.

Door de afname van bezoekersstromen bij burgerzaken als gevolg van onder meer langere geldigheid van van reisdocumenten heeft de gemeente het aantal locaties voor burgerzaken in de stad verkleint en openingstijden verkort. Hoewel dit een logische ontwikkeling is vindt het CDA Rotterdam dat het voor de levensvatbaarheid van kleine kernen als Pernis essentieel is om een minimumniveau aan voorzieningen te houden.

In de aangenomen motie is het college verzocht om een afgeslankte vorm van dienstverlening burgerzaken op locatie in Pernis te behouden en gedurende de verbouwing van de stadswinkel dit op een alternatieve locatie in Pernis te verzorgen. Tevens is het college gevraagd om te onderzoeken of de aangifte van geboorten binnen de afgeslankte vorm van dienstverlening burgerzaken in Pernis past. Christine Eskes: “Het aangeven van je pasgeboren kind in eigen dorp is erg belangrijk voor de Pernissers”