08 januari 2020

Maak eerlijke concurrentie voor Rotterdamse winkeliers mogelijk!

Om lokale Rotterdamse winkeliers te steunen om de concurrentie aan te kunnen blijven gaan met ‘de grote jongens’ ziet het CDA Rotterdam kansen in een lokale Rotterdamse webshop. 24/7 365 dagen per jaar komen we grote (web)winkels en winkelketens als Bol.com, Amazon en Zara tegen, overal waar we heen gaan. Ze gebruiken op grote schaal algoritmes en big data analyses om consumenten te verleiden hun producten te kopen. Dit nekt de kleine, lokale, en innovatie Rotterdamse ondernemers en winkeliers. Zij kunnen nou eenmaal niet 12 uur per dag, 7 dagen in de week in de weer zijn, en ze hebben al helemaal niet de middelen om data analyse en algoritmes in te zetten om de Rotterdammers hun producten als eerste te laten zien.

Lokale Rotterdamse winkeliers staan onder druk in hun strijd tegen grote ketens en webshop. Het CDA Rotterdam hecht grote waarde aan lokale winkeliers en daarom willen wij dat de Rotterdamse politiek de winkeliers op een slimme manier ondersteunen door een eerlijke concurrentie mogelijk te maken.

Met regelmaat kloppen er ondernemers en winkeliers bij ons aan met schrijnende verhalen. Hoe ze aan de druk van de 24-uurs economie ten onder gaan, omdat het van ze verwacht wordt dat ze 7 dagen in de week én op koopavond open zijn. Voor veel kleine, lokale ondernemers is dit simpelweg onmogelijk omdat ze geen personeel hebben. Maar toch moeten ze, anders kunnen ze de deuren wel sluiten.

Met hun initiatiefvoorstel ‘modernisering winkeltijden op zon- en feestdagen’ hebben D66, Leefbaar Rotterdam en Denk de Rotterdamse kleine ondernemers in een positie gedwongen  die niet meer vol te houden is. Met als gevolg: een eenzijdig winkelaanbod van grote, internationale ketens.

De aanpassing van de winkeltijden terugdraaien is niet op korte termijn te realiseren, daarom is het CDA Rotterdam naar andere mogelijkheden gaan kijken hoe we de kleine Rotterdamse ondernemers en winkeliers toch kunnen helpen om te concurreren met grote ketens en webshops. Daarom viel ons oog op een zeer interessant initiatief uit Groningen.

De Groningse winkeliers willen én durven de concurrentie aan te gaan met grote webwinkels zoals bol.com en Amazon. Hier hebben ze een innovatieve oplossing voor gevonden: een lokale webshop. Een webshop waar je producten kunt bestellen bij lokale winkels en ondernemers. Hierdoor kunnen de Groningers in hun koopgedrag de lokale boekwinkel en kledingwinkel steunen in plaats van hun geld uit te geven bij de grote internationale winkelketens en webshops. Bijkomende voordelen van een lokale webshop zijn de snelle levertijd (binnen vier uur), aangezien de producten van ondernemers uit de buurt komen. Daarnaast is er nog een belangrijk duurzaam aspect. De bezorging kan gedaan worden met de fiets, er komen dus geen vervuilende vrachtauto’s en bestelbusjes aan de pas.

De belangrijkste factor voor succes voor een dergelijk initiatief is de opschaling. De webshop moet op gegeven moment genoeg bezoekers trekken en een groot genoeg aanbod hebben om een interessant alternatief te worden voor webwinkels als bol.com en amazon.  Maar voor opschaling is eerst een start nodig en dáár kan de gemeente de helpende hand bieden. Daarom zou het CDA Rotterdam graag zien dat de gemeente een dergelijk initiatief gaan ondersteunen en faciliteren door het beschikbaar stellen van data, algoritmen en eventueel een startsubsidie, waardoor de Rotterdammers hun weg gaan vinden naar de lokale webshop, en de webshop hierdoor een succes gaat worden.

Over hoe we dit kunnen gaan realiseren heeft het CDA Rotterdam vragen gesteld aan het college: https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/8330559/1/20bb104 .