
20 maart 2025
13 februari 2025 1 minuten lezen
Het CDA Den Haag kan alleen akkoord gaan met de invoering van een zero-emissiezone als ondernemers stap voor stap mee kunnen komen met de transitie naar schoon vervoer en een schone lucht in de stad.
Het CDA Den Haag kan alleen akkoord gaan met de invoering van een zero-emissiezone als ondernemers stap voor stap mee kunnen komen met de transitie naar schoon vervoer en een schone lucht in de stad.
Daarom dient de fractie een amendement in tijdens de raadsvergadering van 13 februari. Het CDA eist in dat amendement drie zaken: een convenant samen met het bedrijfsleven, uitstel met minimaal een jaar van 2028 naar 2029 voor de invoering van een zero-emissie verplichting voor alle elektrische bedrijfsauto's, en een afspraak om handhaving stop te zetten als het netwerk om elektrische bedrijfsauto's op te laden niet voldoende is.
In het coalitieakkoord is afgesproken om op basis van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek de zero-emissiezone langs de kustzone in te voeren. CDA-raadslid Hinke de Groot: "Het CDA heeft altijd gezegd dat we voor een schone lucht zijn voor iedereen in de stad. We hebben ook gezegd dat we ondernemers mee willen krijgen en dat het haalbaar moet zijn. We hebben veel kritische vragen aan het College gesteld en goed geluisterd naar de zorgen van ondernemers. Daarom komen we nu met dit aanvullend voorstel om te regelen dat er beter wordt samengewerkt met het bedrijfsleven en dat we niet overhaast verduurzamen met de invoer van elektrische bedrijfsauto's. Het moet wel kúnnen en daarom nemen we een jaar extra de tijd. Daarom bouwen we ook extra een randvoorwaarde in: als je je elektrische bedrijfsauto niet kan opladen, dan mag er niet worden gehandhaafd."
De Groot: "Waar sommige partijen te fanatiek zijn en te snel gaan met hun wensen om te vergroenen en weer andere partijen weer helemaal niks willen, zitten we er vanuit het CDA steeds constructief in. Wat is mogelijk, wat is onmogelijk? Hoe zorgen we ervoor dat we iedereen meekrijgen en de stad een stukje schoner maken?"
Vanaf 2026 wordt niet direct een volledige zero-emissieverplichting ingevoerd. Eerst komt er een overgangsregeling waarbij de meest vervuilende dieselbestelbussen als eerste moeten overstappen op schoner vervoer. Emissieklassen 0 t/m 5 worden vervolgens uitgefaseerd tot 2028. Dit amendement stelt vast dat de verplichting om over te stappen op een uitstootvrije bestelbus op zijn vroegst pas vanaf 2029 ingaat, mits aan de randvoorwaarden op het gebied van haalbaarheid en genoeg stroomcapaciteit is voldaan. Het CDA Den Haag gaat alleen akkoord met de invoering van de zero-emissiezone als het amendement van de fractie wordt aangenomen.
20 maart 2025
13 maart 2025
06 maart 2025