07 april 2017

Congres vereniging Groen van Prinsterer: Grenzeloos Naoberschap

Het 91e jaarcongres van de vereniging Groen van Prinsterer handelde over de integratie en inburgering van de vreemdeling in ons midden (27 en 28 januari 2017).

Voorzitter Jan Waaijer stelde in zijn inleiding dat concrete problemen van inwoners en micro vraagstukken die spelen in een buurt van bestuurders en professionals dikwijls een macro antwoord ontvangen. De persoonlijke emotie die voortvloeit uit een inbraak kan niet worden weggenomen door er op te wijzen dat de veiligheid in de wijk de afgelopen jaren is toegenomen. Liefdesverdriet verdwijnt niet door te stellen dat er geen handvol, maar een land vol is. En crimineel gedrag van enkele allochtonen kan niet worden gerelativeerd door statistieken te laten zien waaruit blijkt dat de doelgroep steeds beter inburgert.

Echte empathie ontbreekt dikwijls in de gesprekken. Je kunt beter machteloos samen in de onmacht gaan staan dan wegkomen met een abstract antwoord. Toegespitst op het actuele congresthema: het verwarde publieke debat over de integratie en inburgering van vluchtelingen, asielzoekers, statushouders of (arbeid)migranten kan slechts worden ontrafeld door een goede analyse van de feiten en de cijfers, concrete casuïstiek, lokale oplossingen en verhalen van moedige mensen uit de praktijk.

Lees hier de bijdragen van:
- Dzingisz Gabor, voormalig CDA-staatssecretaris en vluchteling op uitnodiging in 1953
- Gerard Herbrink, directeur van zorgorganisatie DSV/ Verzorgd Leven uit Katwijk
- Simone Kennedy-Doornbos, fractievoorzitter CU Amersfoort en kandidaat lid 2e Kamer
- Prof. Paul Schnabel, voormalig directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau en lid van de Eerste Kamer voor D66
- René Peters, tot 1 januari jl. wethouder gemeente Oss; kandidaat lid 2e Kamer CDA (inmiddels verkozen)