14 september 2015

Zaterdag 19 september Conferentie vluchtelingenproblematiek

Tot voor kort lag het vluchtelingenvraagstuk op het bordje van de Europese en landelijk politiek. Nu worden we dagelijks geconfronteerd met stromen vluchtelingen die voor de gemeentelijke poorten staan. En dat betekent dat lokale bestuurders verantwoordelijkheid moeten nemen door met antwoorden te komen. Maar welke antwoorden geven we nu op de volgende vragen? Biedt u ruimte aan een AZC? Roept u de samenleving op vluchtelingen in huis op te nemen? Geeft u statushouders met voorrang een woning? En zo ja, wat betekent dit voor gemeenten die geen sociale woningen in de aanbieding hebben? Het vluchtelingenvraagstuk vraagt om een conferentie op zeer korte termijn.

BSV Noord-Holland organiseert zaterdag 19 september vanaf 9:30 uur een conferentie waar lokale bestuurders in gesprek gaan met professionals van o.a. het COA en Vluchtelingenwerk. Ook CDA-burgemeester Jos Wienen, voorzitter van de VNG-commissie voor Asiel en Migratie, is aanwezig.
Een conferentie waar we komen met vragen, maar vertrekken met antwoorden. Zoals u van onze partij gewend bent zullen uit de verschillende bestuurslagen bestuurders aanwezig zijn, zodat we met raadsleden, wethouders, burgemeesters, kamerleden en parlementsleden deze problematiek kunnen bespreken.

Locatie:
Van der Valk Hotel Akersloot
Geesterweg 1A, 1921 NV Akersloot

Programma

De ochtend wordt ingedeeld in vier blokken. Waarbij in de eerste drie blokken beide panels het publiek informatie verschaffen. Tot slot is er steeds ruimte voor vragen vanuit het publiek. Het laatste blok is een vrije discussie.

* Blok 1 Over wie en hoeveel personen hebben we het precies?

* Blok 2 Hoe lang en welke opvang is nodig?

* Blok 3 Hoeveel % wordt statushouder en wat betekent dat voor gemeenten?

* Blok 4 Vrije discussie (wat zijn de mogelijkheden en oplossingen)

Heeft u zelf punten die u graag aan bod wilt laten komen, geef die van te voren door aan [email protected].

Panels

Deskundigenpanel

Het deskundigenpanel bestaat uit:

1. Tineke Parson, directeur VluchtelingenWerk NWH

2. Jakob Wedemeijer is expert en toonaangevend op het gebied van het vreemdelingenrecht en asielrecht. Lid Landelijke Adviescommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring (LARAV) van de Raad voor Rechtsbijstand. Auteur van het boek “Best Practice Guide Asiel - bij de hand in asielzaken”

3. Jos Wienen Burgemeester Katwijk en Voorzitter van de VNG Adviescommissie Asiel en Integratie.

CDA-panel

Het CDA-panel bestaat uit:

1. Wim van de Camp,  Europarlementariër

2. Michel Rog, Tweede Kamerlid

3. Efstathios Andreou,  Dagelijks Bestuurslid Internationale Zaken

Laat het CDA met één mond spreken: komt dus allen!
Vriendelijke groet,
mr. G.E. Oude Kotte (Gido)
wethouder Heerhugowaardi