16 december 2016

Bestuursforum zoekt nieuwe redactievoorzitter

De huidige redactievoorzitter van Bestuursforum, Jos Wienen, heeft besloten te zullen stoppen als voorzitter van de redactie van Bestuursforum. Daarom is de redactie op zoek naar een nieuwe redactievoorzitter.

Bestuursforum, het blad van de CDA-Bestuurdersvereniging wil alle decentrale CDA-politici ondersteunen bij hun werkzaamheden door inspirerende inhoudelijke en praktische artikelen te publiceren waarbij het onderscheidende CDA-gedachtegoed het uitgangspunt vormt. We hebben de ambitie de toegankelijkheid van de artikelen verder te vergroten door deze digitaal, op een overzichtelijke manier geordend, beschikbaar te stellen. De nieuwe redactievoorzitter moet passen bij deze ambities.

Bestuursforum heeft de afgelopen jaren een groot aantal wijzigingen ondergaan. Het uiterlijk is grondig gewijzigd en er zijn nieuwe rubrieken gestart. Ook zijn de artikelen korter geworden. Uit recente lezersonderzoeken blijkt dat het blad goed gelezen en gewaardeerd wordt. De redactie wil er permanent naar blijven streven dat zo te houden.

De functie is onbezoldigd.

Taken redactievoorzitter

1. Aanwezig zijn bij de redactievergaderingen en deze voorzitten. Erop sturen dat de komende nummers zijn gevuld.
2. Kunnen schrijven/beoordelen vanuit de CDA-optiek. In bijzondere situaties de toon zetten in een commentaar of artikel.
3. Incidenteel auteurs benaderen.
4. De onafhankelijke positie en kritische instelling van de redactie bewaken.
5. Contacten onderhouden met het verenigingsbestuur, het partijbestuur, de Kamerfracties en andere gelieerde organisaties.

Eisen

1. Lid zijn van de BSV.
2. Actief zijn in lokale of provinciale politiek.
3. Kennis van het CDA-gedachtegoed en de vertaling daarvan naar lokale/provinciale praktische politiek.
4. Op de hoogte zijn en in kunnen spelen op de informatiebehoeften van de lezers.
5. Informatiebehoeften redactioneel kunnen vertalen.
6. (Journalistieke) ervaring met publiceren.
7. Over een breed netwerk (zowel op lokaal als landelijk niveau) beschikken.
8. Kennis en ervaring met christendemocratische gemeente- en provinciepolitiek.
9. Een kritische instelling hebben.
10. Affiniteit hebben met het maken van een blad en dat enthousiasme over weten te brengen op de overige redactieleden/auteurs.

Procedure

U kunt uw interesse kenbaar maken bij Marcel Migo ([email protected]) door middel van een motivatiebrief en CV. De termijn sluit op 9 januari 2017. Ook voor (vrijblijvende) vragen over de vacature kunt u bij hem terecht. We hopen de vacature in februari of maart in te kunnen vullen.