28 mei 2014

BSV organiseerde bijeenkomst herindelers

Bijeenkomst herindelingsgemeenten

In november zullen weer enkele gemeentelijke fusies plaatsvinden. Het gaat om de volgende gemeenten: Alkmaar (samenvoeging van Alkmaar, Graft-De Rijp en Schermer), Groesbeek of Berg en Dal, de naam staat nog niet vast, (samenvoeging van Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Ubbergen), Nissewaard (samenvoeging van Bernisse en Spijkenisse), Krimpenerwaard (samenvoeging van Bergambacht, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist), Oss (Oss en Geffen (dat deel uitmaakte van de gemeente Maasdonk)) en ’s-Hertogenbosch dat een samenvoeging wordt van ’s-Hertogenbosch en de dorpen Nuland en Vinkel (beide afkomstig van de gemeente Maasdonk).

Voor de CDA-besturen en -fracties uit deze gemeenten organiseerde de Bestuurdersvereniging onlangs een informatieavond. Marly de Blaeij, lijsttrekker bij de herindelingsverkiezingen in Alphen aan den Rijn van afgelopen november deelde haar ervaringen met de aanwezigen. De avond werd geleid door Hester Tjalma, directeur van de bsv en Mark den Boer, raadslid van de in 2012 ontstane gemeente Molenwaard.

Enkele jaren geleden schreef de BSV de Handreiking herindelingsgemeenten. Geïnteresseerden kunnen een digitale versie van deze handreiking kosteloos aanvragen via [email protected].