07 maart 2016

CDA Den Helder wil fatsoenlijke huishoudelijke hulp zonder winstoogmerk

De fractie van het CDA in Den Helder is bezorgd over het debacle rond TSN. Van wie krijgen de 488 inwoners van Den Helder straks huishoudelijke hulp als TSN failliet is? En wat gaat er gebeuren met alle medewerkers die nu in dienst zijn van TSN en al meer dan een jaar onzekerheid hebben over hun baan?

Naar alle waarschijnlijkheid wordt het faillissement nog deze week uitgesproken. Buurtzorg Nederland wil de klanten en werknemers van TSN overnemen, mits de gemeente een fatsoenlijk tarief voor thuiszorg hanteert.

Meer en meer wordt duidelijk dat de basis van deze problematiek zit in het tarief, zo ook in Den Helder. "Sinds 2013 zijn de tarieven voor HH1 en HH2 in Den Helder niet geïndexeerd, terwijl de kosten - zoals salaris en schaalverhoging - van zorgaanbieders wel gestegen zijn", meldt raadslid Sacha Houtveen. Den Helder hanteert voor HH1 een tarief van € 21,00 per uur, terwijl het rapport "codeverantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning" tarieven hanteert van 21,84 tot 24,41 euro. En 85 procent van de Helderse thuiszorgers zou op een nog hoger tarief uitkomen, vanwege de vele dienstjaren.

Onderzoek
Al in december heeft de gemeenteraad gevraagd te onderzoeken wat de meerkosten zijn voor de gemeente bij uitbetaling van het richtbedrag, zoals in de code staat verwoord. "Daarnaast wordt steeds meer duidelijk dat staatssecretaris Van Rijn de code verantwoordelijk marktgedrag per 1 januari 2017 verplicht gaat opleggen, waardoor ook Den Helder zich moet conformeren aan een fatsoenlijk tarief."

Het CDA Den Helderheeft schriftelijke vragen gesteld waarin zij oproept om met de zorgaanbieders in gesprek te gaan over een fatsoenlijk tarief. Raadslid Sacha Houtveen geeft aan dat een fatsoenlijk tarief - zonder winstoogmerk - noodzakelijk is. "Immers, huishoudelijke hulp is een basisvoorziening, waarmee mensen langer thuis kunnen blijven wonen. En dat is wat we toch allemaal willen; zo lang mogelijk je leven kunnen leven in je eigen vertrouwde omgeving!"