13 augustus 2015

CDA Fryslân stelt vragen over huisvesting vluchtelingen

Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld over de huisvesting van vluchtelingen in Fryslân. De Huisvestingswet zegt dat gemeenten elk half jaar een vastgesteld aantal asielzoekers met een verblijfsvergunning (statushouders) moeten huisvesten. De provincie heeft hierop een toezichthoudende rol.

Het platform 'Opnieuw Thuis' is een samenwerkingsverband die gemeenten steun biedt en faciliteert bij het huisvesten van vluchtelingen met een verblijfsvergunning. Ditzelfde platform geeft aan dat er in de eerste helft van 2015 flink gepresteerd is door de Nederlandse gemeenten. Meer dan 11.000 vluchtelingen met een verblijfsvergunning kregen een woning toegewezen. Voldoende is het echter nog niet want het aantal mensen met een verblijfsvergunning ligt hoger dan de geleverde huisvesting. Het gevolg is dat 5.300 mensen wel een verblijfsvergunning maar nog geen huisvesting heeft en dit is voor het CDA Fryslân niet acceptabel. Daarnaast blijft het aantal te huisvesten vluchtelingen groeien en de gemeenten staan daarom voor de opgave om voor het eind van dit jaar 2020 vergunninghouders een woning te bieden.

Volgens de Statenleden Fernande Teernstra en Maaike Prins (beiden CDA) doet Friesland het goed in vergelijking met de andere provincies. De meeste gemeenten voldoen aan hun taakstelling om vluchtelingen te huisvesten. Het CDA vraagt het college van Gedeputeerde Staten wel of de provincie in gesprek is met gemeenten die niet voldoen aan de taakstelling. Ook vraagt het CDA hoe de provincie Friesland verwacht om te gaan met de groei van het aantal te huisvesten vluchtelingen in de toekomst.

Meer informatie:
Fernande Teernstra, Statenlid CDA Fryslân, (06) 47 00 73 00, [email protected]
Maaike Meindertsma-Prins, Statenlid CDA Fryslân, (06) 10510667, [email protected]