07 april 2016

CDA Nieuwegein roept op tot het borgen van expertise arbeidsmarkttoeleiding

Op 31 maart 2016 diende het CDA Nieuwegein, samen met GroenLinks, PvdA, Ieders Belang en VSP, een motie in over de arbeidsmarkttoedeling. Sinds de indeling van de Participatiewet zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de arbeidstoeleiding voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De motie roept het college op om de expertise en kennis die er - specifiek bij Pauw Bedrijven - is te borgen.

CDA Nieuwegein:
Het CDA vindt het belangrijk dat de kennis en ervaring van Pauw Bedrijven in het vinden van werk voor arbeidsgehandicapten en het begeleiden van hen en hun werkgevers behouden blijft. Met de verwachte inkrimping van Pauw Bedrijven is het CDA bang dat die kennis en ervaring stilletjes verdwijnt. Daarom diende CDA-raadslid Gerben Horst tijdens de raadsvergadering van 31 maart samen met GroenLinks, PvdA, ieders Belang en VSP een motie in om die expertise veilig te stellen. Ook wordt het college opgedragen om de raad te betrek-ken bij toekomstige besluitvorming daarover. De motie kreeg mede met steun van de VVD en D66 een ruime meerderheid.

Kennis en ervaring behouden
CDA-raadslid Gerben Horst: "Nu dat de gemeente verantwoordelijk wordt voor het matchen, begeleiden en detacheren van arbeidsgehandicapten willen we de kennis en ervaring van Pauw Bedrijven graag behouden." De motie spreekt zich nog niet uit over waar de kennis en ervaring van Pauw Bedrijven een plek moet krijgen. Daarover willen de indieners op een later moment met el-kaar en het college in gesprek. Het is goed mogelijk dat de organisatie van het arbeidsmarktbeleid er in de toekomst anders uitziet. Op die nieuwe situatie aansluiten is dan belangrijk voor deze kwetsbare groep op de arbeidsmarkt.

Verandering door landelijk beleid
Door landelijk beleid is de Wet sociale werkvoorziening in 2015 'op slot' gegaan. De sociale werkbedrijven, zoals Pauw Bedrijven, kunnen geen nieuwe medewerkers met een arbeidsbeperking in dienst nemen. De bestaande medewerkers kunnen de komende jaren bij de SW-bedrijven blijven werken. Door uitstroom zal het aantal medewerkers bij Pauw Bedrijven de komende jaren gaan afnemen. Met de Participatiewet zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor het vinden van een plek op de arbeidsmarkt voor mensen met een arbeidshandicap.

De motie kunt u hier lezen.