03 februari 2016

Solidariteit als daad - Mark Buck in Interruptie

Wat is de impact van het vluchtelingenvraagstuk op lokaal niveau? En hoe gaan christendemocratische bestuurders daarmee om? CDA-fractievoorzitter Mark Buck uit Nijmegen reageert vanuit zijn ervaringen in Interruptie, het ledenblad van het CDJA.

Het vluchtelingenvraagstuk doet een groot beroep op onze barmhartigheid en solidariteit. De tijden lijken weinig barmhartig en solidair te zijn, maar het is aan ons om daar een verschil in te maken. Afgelopen tijd heeft de Rijksoverheid een beroep gedaan op de gemeente Nijmegen om 3000 vluchtelingen op te vangen in een noodopvanglocatie op Heumensoord. De stad heeft zich barmhartig en solidair getoond, en uiteraard gold dat ook voor onze CDA-fractie.

Humaan antwoord
Waarom? Omdat het antwoord dat we hebben gegeven het enige humane antwoord is. Het antwoord op een meer pragmatische dan ideologische vraag, naar mijn idee. Of zoals onze burgemeester Hubert Bruls het beeldend verwoordde: 'De vraag is niet of we deze mensen in een noodopvang willen zien maar of we ze op straat willen laten slapen'. We vangen vluchtelingen in onze stad op, omdat we onze ogen niet kunnen sluiten voor de ellende die zich in de wereld afspeelt.

In die overtuiging ben ik de afgelopen maanden gesterkt door twee dingen. Allereerst zijn dat de honderden initiatieven van inwoners die binnenkwamen bij de gemeente. De Radboud Universiteit, verschillende maatschappelijke instellingen en onnoemelijk veel inwoners van onze stad hebben zich gemeld om alsjeblieft te mógen helpen bij het omgaan met deze kwestie. Ja, heb ik dikwijls gedacht, het is de samenleving die de draad oppakt waar onze Rijksoverheid en de overheden in Europa de knopen onvoldoende kunnen doorhakken.

Morele plicht
De tweede kracht zat in een toespraak bij de opening van het Academisch Jaar in Leuven. Rector Rik Torfs zei daar: 'Solidariteit is een daad. Ze houdt niet op met retoriek zoals ze er evenmin mee hoeft te beginnen. We mogen bovendien in geen geval vluchtelingvriendelijke retoriek aanwenden om bewust of onbewust aan zelfverheerlijking te doen, door via een verbale keuze voor de zwakken onze eigen goedheid in de verf te zetten. Opkomen voor de vluchtelingen is geen kwestie van goedheid, zij is een morele plicht. Ook minder goede mensen vervullen die. Daar is dus niets bijzonders aan.'

En dat is de positie die onze partij dient in te nemen, zeker op lokaal niveau. Niet hard schreeuwen tegen alles wat onbekend is en mensen afschilderen alsof ze minder zouden zijn dan dat. Maar ook niet zichzelf op de borst kloppend omdat we een partij zouden zijn van alleen maar goede mensen. Onze partij is barmhartig en solidair, omdat we eenvoudigweg niet anders kunnen. Misschien zou dat vaker moeten gelden.

Mark Buck
Fractievoorzitter CDA Nijmegen

Lees hier de eerdere bijdrage van burgemeester Bram van Hemmen uit Sliedrecht.