12 augustus 2016

CDA Limburg: Provincie moet stoppen met zoeken opvanglocaties asielzoekers

Als het aan de CDA-Statenfractie ligt stopt de provincie Limburg per direct met haar zoektocht naar (nood)opvanglocaties voor vluchtelingen. Reden hiervoor is dat de reeds beschikbare opvanglocaties ruimschoots aan de vraag kunnen voldoen. Namens de fractie heeft fractievoorzitter Hubert Mackus hierover schriftelijke vragen gesteld.

Onlangs is gebleken dat de capaciteit van onder andere de centra in Maastricht en Weert niet ten volle wordt benut en dat de noodopvang in Brunssum zelfs helemaal leeg staat. De CDA-fractie ziet liever dat de provincie haar energie steekt in het realiseren van voldoende huisvesting voor statushouders. De terugloop van de vraag naar noodopvang betekent immers niet dat de taakstelling die gemeenten hebben om statushouders op te vangen terugloopt.

Volgens het COA maken veel Limburgse gemeenten hun beloftes t.a.v. de huisvesting van statushouders niet waar. Deze huisvesting verdient momenteel meer aandacht dan het realiseren van locaties voor noodopvang. Het CDA wil graag weten wat het college, in samenwerking met gemeenten en woningcorporaties, gaat doen om deze realisatie te intensiveren.

Klik hier om de schriftelijke vragen te lezen.