24 april 2015

CDA Middelburg: Zorg om grenzen van de zorgvernieuwing

In januari 2014 organiseerden de CDA-afdelingen Vlissingen, Veere en Middelburg een symposium onder te titel "Wordt de zorg een ramp?" Naast drie (ervaringen)deskundigen: een wijkverpleegkundige, een pleegmoeder en een 65-plusser, was Mona Keijzer onze gast. We kwamen met elkaar tot de conclusie dat de hervormingen in de zorg noodzakelijk waren, dat bezuinigingen mogelijk zijn, maar dat de zorgtaken die bij de gemeente terecht komen te veel zijn in aantal en omvang, dat dit gerealiseerd moet worden in te weinig tijd en met te weinig middelen (€).

Dat was de directe reden voor de CDA-fractie Middelburg om de ontwikkelingen in de zorg niet alleen scherp te volgen, maar ook werk te maken van de kaderstellende- en controlerende rol als gemeenteraad. In 2014 werden kaders vastgesteld, echter veel was/bleef er onduidelijk (zoals de beschikbare budgetten). Daarbij kwam dat de formulering van kaders niet veel verder kwam dan algemeenheden, nauwelijks meetbaar, weinig taakstellend, dus niet controleerbaar. Zo wilde CDA-Middelburg bij de contractering met zorgaanbieders als kader meegeven aan het college dat maximaal 15% van het budget wat zorgaanbieders te beschikking krijgen bestemd zou zijn voor zogenaamde overhead (management, staf, procedures, vergaderingen etc.). De raad nam dit initiatief niet over, dat was veel te "taakstellend". Merkwaardig verschijnsel toch: een voortdurende roep om duidelijkheid, maar o wee, als het duidelijk wordt !

In 2015 heeft CDA-Middelburg dan ook vragen gesteld bij de kaders die gebruikt worden en in welke mate deze kaders gerealiseerd zijn.

Financiële kaders m.b.t. de zorgvernieuwing
We hebben ons afgevraagd hoe we als raad meer grip zouden kunnen hebben op de financiële kaders van de zorgvernieuwing. Indien de budgetten al bekend zijn, zijn deze dan toereikend en welke financiële keuze maakt het college? We kiezen ervoor om zicht te krijgen op het percentage van de zorggelden die direct worden aangewend voor de zorgvrager (!). Dit in het verlengde van de eerdere poging om contracten te sluiten met een maximum aan overhead als leidraad.
Klik hier voor onze vragen.

Naast de financiële kaders worden ook kwalitatieve kaders gehanteerd. Het recent verschenen rapport van de Kinderombudsman was de aanleiding om vragen naar de kwaliteit van de zorgvernieuwing te stellen aan het dagelijks bestuur van de gemeente Middelburg:
Klik hier voor onze vragen.

Naast het blijven verstaan van de zorgen om de zorg(vernieuwing) bij de (Middel)burgers, de volksvertegenwoordigende rol van een raadslid, menen we dat we hiermee inhoud en vorm geven aan de kaderstellende- en controlerende rol van de raad m.b.t. het grootse dossier van de zorgvernieuwing.

Jan Zwemer
fractievoorzitter CDA-Middelburg