06 november 2015

Van Helvert: Betrek buurtbewoners bij flitsen voor te hard rijden

Inwoners van buurten waar te hard wordt gereden weten zelf het beste op welke plekken dat gebeurt. Zij kunnen dit melden bij de politie, waarna de flitsapparatuur wordt ingezet op die plekken waar dit het hardst nodig is. Dat voorstel deed CDA woordvoerder Infrastructuur Martijn van Helvert bij het debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Van Helvert: " We moeten minder focussen op beboeten op de snelweg als je 3 of 4 km te hard rijdt. Te hard rijden in de woonwijk is veel gevaarlijker. Wij roepen alle gemeenten op om dit bespreekbaar te maken in de driehoek burgemeester-OM-politie."

Het kost volgens van Helvert geen extra geld. Het gaat om het anders inzetten van de bestaande capaciteit, op basis van de input van experts: de buurtbewoners zelf. Daardoor wordt de pakkans groter. En dat is weer heel belangrijk voor de gedragsverandering bij de automobilist.

Van Helvert: "We hebben de minister gevraagd om de resultaten van dit initiatief te meten en te onderzoeken. De komende maanden ga ik ook zelf met verschillende gemeenteraadsfracties aan de slag om dit idee verder uit te werken."

Lees hier meer over de concept-motie voor in de gemeenteraad.