08 oktober 2015

Welke rol kan het CDA in de toekomst spelen in de samenleving en in de politiek?

Om die vraag te beantwoorden grijpen de medewerkers van het Wetenschappelijk Instituut (WI) voor het CDA terug op een belangrijk begrip uit de geschiedenis van de christendemocratie: 'gemeene gratie'. Daarmee gaf Abraham Kuyper aan dat het goede in de samenleving niet was voorbehouden aan de mensen die het christelijk geloof aanhingen.

Het begrip is daarmee een zeer verrassend en vruchtbaar uitgangspunt voor een debat over de kernwaarden van de christendemocratie, die sterk verschillen van het liberale en sociaaldemocratische gedachtegoed. Wat moeten we verstaan onder het goede? Hoe verhouden politiek en samenleving zich tot elkaar? Welk appel kunnen overheid en politiek op de mensen doen?

In dit pamflet worden op toegankelijke en heldere wijze antwoorden geformuleerd. De auteurs stellen dat een christendemocratische politiek gericht op een betrokken samenleving Nederland een ander aanzien kan geven.

Pieter Jan Dijkman, Rien Fraanje, Maaike Kamps en Maarten Neuteboom zijn verbonden aan het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, de denktank van het CDA.

Meer over 'Gemeene Gratie':

Lees hier de column van Rien Fraanje over het pamflet op christendemocraat.nl. Terugblik op symposium 'wat de christendemocratie voor Nederland kan betekenen'Rien Fraanje schrijft in Bestuursforum over het jubileumpamflet 'Gemeene gratie' In Trouw (7 oktober 2015) is ook een interview verschenen met Rien Fraanje. Bestel hier het boek online of natuurlijk bij uw lokale boekhandel.