Slechthorenden

Motie voor slechthorenden

De raad van de gemeente Utrechtse Heuvelrug in vergadering bijeen d.d. 4 en 7 november 2013

Overwegende dat:

- de gemeente Utrechtse Heuvelrug graag een inclusieve gemeente wil zijn en geen doelgroep wil uitsluiten

- ook de doelgroep slechthorenden een belangrijke groep is voor een groot aantal inwoners om in de gemeente mee te tellen

Constaterende dat:

- bij het beleid in het algemeen de doelgroep slechthorenden nog onvoldoende in beeld is gekomen in het kader van bereikbaarheid en toegankelijkheid, zowel fysiek als digitaal

Dringt er bij het college op aan:

1. na te gaan welke vormen van samenwerking tussen de Nederlandse Vereniging van Slechthorenden (NVVS) Midden-Nederland en de gemeente Utrechtse Heuvelrug mogelijk zijn;

2. faciliteiten te creëren voor slechthorenden, waardoor de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de gemeente en gemeentelijke voorzieningen voor hen toenemen;

3. de raad over de voortgang te rapporteren uiterlijk medio 2014.

Nynke van Amerongen-Huizenga

CDA Utrechtse Heuvelrug

(Motie is unaniem aangenomen)

Toelichting:

Ook al voert de gemeente inclusief beleid, hetgeen zeer valt toe te juichen, toch zijn er ook door externe factoren, zoals op het terrein van verkeer, veranderingen in de samenleving (minder overheid, meer initiatieven van inwoners of organisaties zelf) en ict, nog steeds aandachtspunten, ook voor de gemeente, ten aanzien van  slechthorenden. Dat kan ook door samenwerking en het afstemmen van wie welke taak in dit opzicht voor zijn rekening neemt. De NVVS kan hier zeker bij assisteren.

Van de gemeente vraagt dit bij elk beleids- en uitvoeringsonderdeel een antwoord op de vraag “of er voldoende “oor” is (geweest) voor die kwetsbare inwoners die geheel of deels afhankelijk zijn van andere zintuigen dan het gehoor, dan wel van hulpmiddelen die hen kunnen ondersteunen.

Inmiddels is het na overleg met de ambtelijke organisatie voor de CDA-fractie duidelijk geworden dat de termijn van januari 2014 te krap is om de raad goed te informeren over wat de gemeente doet aan het faciliteren van slechthorenden. Vandaar dat de in punt 3 aanvankelijk gestelde termijn van januari 2014 is verruimd naar medio 2014.