Snippergroen

Motie 2013-2014, jaar van verkoop gemeentelijk snippergroen

De gemeenteraad van Maastricht, in vergadering bijeen op 26 juni 2012

Constaterende dat:

· Volgens een recent schrijven van Binnenlands Bestuur er in Nederland voor 1 miljard euro snippergroen illegaal in gebruik is;

· Dat er uit een inventarisatie door strategisch bureau Eiffel blijkt dat er ook in Maastricht sprake is van illegaal gebruik van snippergroen;

· Het hierbij gaat om hagen, schuurtjes en schuttingen. Vooral bewoners van koopwoningen blijken zich gemeentelijke stukjes groen toe te eigenen;

· Maastricht momenteel een ‘vraaggerichte procedure’ (niet actief) kent voor de verkoop van snippergroen (openbare groenstroken) die uitgaat vanuit een individuele bewoner;

· Deze procedure ertoe leidt dat per individuele vraag er een apart onderzoek c.q. bureaucratie plaatsvindt en op basis daarvan besluitvorming plaatsvindt;

· Maastricht snippergroen heeft in wijken dat geen deel uitmaakt van structureel groen en dat geen recreatieve, sier of ecologische waarde heeft;

· Beleid in andere gemeente erop gericht is bovenstaand snippergroen actief af te stoten.

Overwegende dat:

· In een tijd van financiële problemen er niet alleen gekeken moet worden naar het beperken van uitgaven, maar ook naar de mogelijkheid om extra inkomsten te genereren;

· Het actief verkopen of in erfpacht overdragen van snippergroen, leidt tot zowel incidentele inkomsten­verhoging voor de gemeente én tot structurele uitgavenverlaging doordat op termijn minder onderhoud van openbaar groen nodig is;

· Door te kiezen voor een efficiënte aanpak van verkoop snippergroen er in één keer een overzicht gemaakt kan worden van snippergroen dat in aanmerking komt voor de verkoop en er maar 1 keer advisering en administratief/financieel inzet nodig is.

Draagt het college op:

· In 2012-2013 een voorstel uit te werken voor actieve verkoop van snippergroen en het jaar 2013 uit te roepen tot het jaar van overdracht gemeente snippergroen aan bewoners;

· In dit voorstel de volgende uitgangspunten te hanteren:

1. Snippergroen voor verkoop in aanmerking komt mits het geen deel uitmaakt van structureel groen en dat geen recreatieve, sier of ecologische waarde heeft;

2. Onrechtmatige tuinvergrotingen mee te nemen in het voorstel en dit ( als het geen dat geen deel uitmaakt van structureel groen en dat geen recreatieve, sier of ecologische waarde heeft;)

3. Zo nodig aanbieden voor verkoop en handhaven van situatie;

4. De verkoop van snippergroen niet leidt tot verstening in wijken dus gepaard gaat met duidelijke richtlijnen voor behoud kwalitatief groen en een veilige leefomgeving in de stad.

· Het Handboek Openbare Ruimte Maastricht van 2005 c.q. mei 2009 n.a.v. dit verzoek te wijzigen;

· Het stopzetten van verkoop snippergroen weer op te pakken omdat hier zeer zeker financiële winst te halen valt;

· Dit voorstel aan de raad te presenteren voor het moment van besluitvorming betreffende de kadernota 2013

En gaat over tot de orde van de dag.

CDA: Peter Geelen

Toelichting:

Snippergroenbeleid

In steeds meer gemeenten is er de laatste jaren sprake van een toename van gebruik van gemeentegrond door burgers zonder dat hier toestemming voor is of dit vanuit afspraken uit het verleden nooit geformaliseerd is. Het betreft hier situaties waarin burgers een deel van het gemeentelijk openbaar groen, grenzend aan hun tuin, in gebruik nemen en inrichten alsof het een privé-tuin betreft.

Door ingebruikname van openbaar groen kunnen problemen optreden:

onderhoud aan gemeentelijke groenvoorzieningen wordt bemoeilijkt; stedenbouwkundige eenheid kan in gevaar komen; ontbreken van een gestructureerde aanpak leidt tot rechtsongelijkheid; door verjaring kunnen percelen verloren gaan het gemeentelijke bezit is onduidelijk

Het uitvoeren en de handhaving van snippergroen beleid geeft niet alleen duidelijkheid maar levert ook grote besparingen op. Door een actief verkoopbeleid om percelen snippergroen af te stoten kan worden bespaard op onderhoudskosten en worden direct inkomsten gegenereerd.