25 oktober 2022

CDA Hoogeveen is de wolf zat

CDA Hoogeveen is het helemaal zat met de wolf. Fractievoorzitter Femke Koekoek en raadslid Bert Otten dienen donderdag een oproep in de Hoogeveense raad in om de wolf ‘uit Drenthe te verwijderen’.

‘De wolf is het zoveelste dossier aan het worden op een groeiende lijst van dossiers waarin de overheid haar eigen inwoners niet beschermd,’ verklaart Koekoek. Volgens haar voelen mensen zich door de komst van de wolf niet meer veilig op hun eigen erf en in de natuur. Zelfs de spooktocht in Hollandscheveld, een inmiddels jarenlange traditie, gaat dit jaar niet door omdat mensen het bos niet meer in durven. Wat het CDA betreft is de grens nu bereikt. De oproep die in de raad wordt ingediend, gaat dan ook niet alleen om het verwijderen van de wolf, maar roept de rijksoverheid op ‘de verantwoordelijkheid voor de bescherming van burgers op te pakken’.

De wolf verblijft sinds 2015 in Nederland. Al direct bleek dat de wolven het voorzien hadden op schapen, maar inmiddels valt het dier ook geiten, koeien en pony’s aan en wordt hij steeds meer gezien in bewoond gebied. Sinds enkele dagen zijn er ook slachtoffers in gemeente Hoogeveen te betreuren. In Fluitenberg werd 11 oktober een geit dood gebeten en in Nieuwlande 16 oktober een schaap.

CDA-raadslid Bert Otten, zelf veehouder: ‘Wat hier gebeurt is eigenlijk te gek voor woorden. Door natuurorganisaties wordt die wolf hier met applaus binnen gehaald. En vervolgens moeten onze inwoners hun erven en weiden met grote hekken afsluiten om hun dieren veilig te houden. Het zou andersom moeten zijn. Als ze die wolf hier dan zo graag willen hebben, zouden de beheerders van natuurgebieden die gebieden zo moeten afrasteren, dat de wolf er niet uit kan en dus geen kwaad kan doen. Maar laten we eerlijk zijn: het beest hoort hier gewoon niet. Ons land is veel te klein en te druk, er is hier nauwelijks geschikt leefgebied voor wolven’.