18 juni 2022

Veel steun voor CDA-oproep bestrijding armoede

Het CDA heeft van vrijwel alle partijen in de raad steun gekregen voor haar oproep om van armoede en bestaanszekerheid een hoge prioriteit te maken in de nieuwe raadsperiode. Raadslid Femke Koekoek, die namens het CDA met dit onderwerp ook campagne voerde voor de gemeenteraadsverkiezingen, deed deze oproep bij de installatie van de nieuwe wethouders in de raadsvergadering van 16 juni.

Volgens het Koekoek is armoede en bestaanszekerheid een zo groot en hardnekkig probleem in Hoogeveen dat het de volle aandacht verdient van een aparte wethouder. Het CDA zag hiervoor een kans in het voorstel van de nieuwe coalitie om niet vier maar vijf wethouders te benoemen. Een meerderheid van de raad zag het benoemen van een aparte armoedewethouder niet zitten. Maar steun voor de oproep van het CDA om de aanpak van het armoedeprobleem de komende vier jaar tot topprioriteit te benoemen kwam er van vrijwel alle partijen en het kersverse college van burgemeester en wethouders.

‘We kunnen ons vinden in de urgentie die wordt geformuleerd in de motie,’ zo reageerde Jutta van den Oord namens de SP. Harrie van der Meer van GroenLinks verwoordde het nog sterker: ‘Het thema is meer dan belangrijk en het is meer dan gemiddeld noodzakelijk om daar heel zwaar werk van te maken.’ Vincent Vos van Forum voor Democratie steunde het gehele voorstel van het CDA met de woorden: ‘Deze thema’s zullen twee van dé grote thema’s zijn van de komende vier jaar.’ De net benoemde wethouder Jeroen Westendorp reageerde aan het einde van het debat als volgt: ‘Zoals ik de raad heb beluisterd is dit echt een ontzettend belangrijk thema voor Hoogeveen, dus het college gaat samen met de gehele raad aan de slag om ervoor te zorgen dat dit thema hoog op de agenda blijft. Daar gaan we de komende vier jaar samen hard voor aan het werk.’

Koekoek: ‘Uiteraard hadden wij het liefste gezien dat we als raad het college hadden opgeroepen een aparte wethouder aan te stellen om kracht te zetten bij onze gedeelde zorg. Maar ook met het benoemen van het armoedeprobleem tot topprioriteit van raad en college voor de komende zijn wij al heel blij. Wij gaan over de aanpak van dit probleem graag op een later moment verder in gesprek met onze collega’s en de verantwoordelijk wethouder.’