CDA =fractie enthousiast over Nieuw Moscou

Eigenlijk gaat het heel erg goed in Nieuw Moscou. Dat ontdekte CDA Hoogeveen tijdens haar fractiespreekuur in het plaatselijke buurthuis.

Van tijd tot tijd houdt het CDA haar tweewekelijkse fractievergadering op een locatie buiten het gemeentehuis. Afgelopen week was Nieuw Moscou aan de beurt. In het levendige buurthuis sprak de fractie met Janet Mulder. Zij houdt zich bezig met onder andere Naoberhulp en de Smederij van Nieuw Moscou. Uit het gesprek bleek dat het in Nieuw Moscou eigenlijk heel goed gaat. Er zijn tal van goedlopende activiteiten in het buurthuis. De jaarlijkse buurtdag wordt massaal bezocht. En de smederij levert nog steeds goede ideeën op.

Ook het project Naoberhulp, dat een jaar geleden werd gestart, laat zien dat het goed gaat met het buurtschap. Het project wordt gedragen door een lange lijst vrijwilligers en biedt mensen allerlei soorten hulp aan. Maar het project heeft nog geen aanvragen gehad. Volgens Mulder komt dit doordat op dit moment mensen gewoon nog genoeg hulp in hun eigen omgeving hebben. Het CDA is daar blij mee. ‘In Nieuw Moscou regelen mensen hun zaakjes zelf, zonder al te veel overheidsbemoeienis; ze voelen zich verbonden met elkaar en verantwoordelijk voor elkaar.’ Wat het CDA betreft is Nieuw Moscou daarmee een mooi voorbeeld van hoe de partij de samenleving graag ziet.

Zijn er dan helemaal geen problemen in Nieuw Moscou? Jawel, na een tijdje kwam het gesprek op de regelgeving voor speeltoestellen. Na inspectie van een speelhuisje met glijbaan werd een trapje afgekeurd en weggehaald, sindsdien wordt er alles aan gedaan om een oplossing te vinden. Zonder resultaat. Het CDA heeft toegezegd te kijken wat hieraan gedaan kan worden.

07-03-2017

Klaas Kroezen