06 mei 2024

Thema avond Jeugdzorg

Op maandag 6 mei 2024 organiseert de fractie van het CDA Meppel, in samenwerking met de Bestuurdersvereniging (BSV), een thema avond over Jeugdzorg. Locatie: De Samenstroom, Groenmarktstraat 4, 7941 KS in Meppel

19.00-19.25    Inloop en koffie

19.30-19.40    Opening

19.40-20.30    Lezing Sharon Stellaard

20.30-21.30    Masterclass Bert Wienen

21.30-22.00    Paneldiscussie met Sharon, Bert en Rene Peters (voormalig woordvoerder Jeugdzorg CDA tweede kamerfractie)

22.00-22.30    Afsluiting met een drankje

Opgave: [email protected]

Introductie Sharon Stellaard

Tijdens deze interactieve lezing neemt Sharon Stellaard ons mee op een tijdreis. We wandelen door een halve eeuw aan hervormingsbeleid op het terrein van de jeugdzorg (1974-2024). Sharon laat ons kennismaken met de patroonvorming die ze vond in de inhoud en uitwerking van de Wet op de jeugdhulpverlening (1989), de Wet op de jeugdzorg (2005) en de Jeugdwet (2015).  Aan de hand daarvan neemt ze ons mee in twee vervolgstudies, aangaande de Hervormingsagenda jeugd 2023-2028 en het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming 2026-2031. Met de aanwezigen staan we stil bij de implicaties hiervan.

Introductie Bert Wienen

De grootste gezondheidswinst in de afgelopen decennia is niet behaald door te investeren in het sociaal domein of door het gewone leven te versterken, maar door een radicaal andere beleidshypothese te hanteren. In dit deel van de masterclass stellen we ons de vraag: wat is het riool van Meppel in 2024? De sturingsparadox is: is het antwoord op de vraag op het stijgende jeugdhulpgebruik wel te vinden in het sociaal domein, of moeten we het heel ergens anders zoeken?