28 oktober 2021

Adviesrecht en participatieplicht - Omgevingswet

De nieuwe Omgevingswet moet het makkelijker maken als bijvoorbeeld inwoners of bedrijven iets willen bouwen of veranderen in hun omgeving. De invoering van die wet is een hele klus, maar doen we graag om de dienstverlening aan onze inwoners te verbeteren. Want het kan en moet sneller, meer integraal minder op details. Minder sturen op details betekent voor de gemeenteraad vooral de uitvoering durven loslaten.

Bij dat loslaten van de uitvoering hoort ook dat de gemeenteraad aangeeft in welke situaties de gemeenteraad (bindend) advies wil uitbrengen aan het college van B&W en wanneer participatie verplicht is. Het college stelt de gemeenteraad voor om daarvoor in grote lijnen de bestaande verdeling van bevoegdheden tussen raad en college te gebruiken.

Voorlopig gebruiken we nog de bestaande bestemmingsplannen, maar we gaan geleidelijk toe naar het opstellen van omgevingsplannen, die meer gericht zijn op het stellen van kaders en het aangeven van functionaliteiten en minder op de details van de huidige bestemmingsplannen.

De CDA-fractie wil nu alvast aangeven dat we deze manier van werken willen evalueren als de eerste omgevingsplannen nieuwe stijl er zijn en we enige ervaring hebben opgedaan. De CDA-fractie wil daarbij extra goed kijken naar zogenaamde “overige gevallen”. Hier wordt de gemeenteraad om advies vraagt “omdat de gewenste activiteit aanzienlijke gevolgen heeft of kan hebben voor de fysieke leefomgeving en/of het een activiteit is waartegen naar verwachting verschillende belanghebbenden bedenkingen zullen hebben”. Wij kunnen nu nog niet goed beoordelen hoe dat gaat uitpakken in de praktijk. Eerst moet een zeker “gevoel” ontstaan bij college en gemeenteraad voor wat wel en wat niet voor advies naar de raad moet. Bij twijfel op dit punt vindt de CDA-fractie het belangrijk dat college en gemeenteraad elkaar weten te vinden en vooraf overleggen.

Daarom heeft de CDA-fractie een wijzigingsvoorstel (amendement) ingediend om de voorgestelde werkzijze na 2 jaar te evalueren, met extra aandacht voor de "overige gevallen". Dit voorstel is unaniem door de gemeenteraad aangenomen.