06 juli 2023

Algemene Beschouwingen 2023

Lees hier de Algemene Beschouwingen van de fractie, uitgesproken door onze fractievoorzitter Egbert Knorren

Voorzitter,

Een paar maanden geleden hebben wij met elkaar gesproken over Afgehaakt Nederland. Steeds meer mensen nemen niet meer de moeite om hun vertegenwoordigers te kiezen in gemeenteraden, Provinciale Staten, Waterschappen en Tweede Kamer. Deze steeds groter wordende groep herkent zich niet meer, of steeds minder, in de mensen die hen moeten vertegenwoordigen. Landelijke en lokale schandalen versterken het gevoel dat bestuurders en volksvertegenwoordigers hun belangen niet behartigen, dat er niet wordt geluisterd en dat wantrouwen bij overheden overheerst.

Ook werd ons een belangrijke les aangereikt die in andere gemeenten in ons land is geleerd: als mensen, als inwoners afhaken, het vertrouwen verliezen in de overheid investeer dan geen grote bedragen in bijvoorbeeld een gemeentehuis. Mensen begrijpen die keuzes niet. En dat is precies wat wij horen in onze omgeving, voorzitter: “Hoe bestaat het dat in een tijd van grote inflatie en onzekerheid, waardoor steeds meer mensen zorgen hebben over hun financiële positie of financiële problemen hebben, de Gemeente Meppel miljoenen en miljoenen wil investeren in een gemeentehuis, gemeentewerf en schouwburg Ogterop. En daar bovenop ook de OZB verhogen met 10 %”. Of woorden van gelijke strekking. Dan is het niet meer de vraag of wij dat nog kunnen uitleggen, want onze inwoners zijn niet gek. Nee, uw raad moet de verantwoordelijkheid nemen als volksvertegenwoordigers om te luisteren naar degenen die zij in brede zin vertegenwoordigen.

Bij de Algemene Beschouwingen kijken we vooruit en geven we kaders mee voor de begroting voor 2024. Maar de CDA-fractie wil eerst even terugkijken. Wat ging er goed, en wat kan beter?

Voorzitter, CDA Meppel vond het eerste jaar van deze bestuursperiode in politiek opzicht een treurig jaar. Treurig, omdat uw raad een moeizame start had. Met een coalitieakkoord waarin weinig keuzes gemaakt werden, en die veel ruimte liet voor overleg, meedenken, meepraten en onderzoeken. Helaas werd de zorg van de CDA-fractie werkelijkheid. Raads- en commissieagenda’s droogden op, belangrijke onderwerpen werden uitgesteld en tijdens de raads- en commissievergaderingen kwamen meerdere raadsfracties niet veel verder dan de mededeling dat ze blij waren met bepaalde voorstellen. Maar debat bleef uit. Sterker nog, bij meerdere voorstellen werd met name door de coalitiepartijen niet eens de moeite genomen om in te spreken. Een gemiste kans om de rol als gekozen volksvertegenwoordiger uit te oefenen en raadsvoorstellen te verbeteren in het belang van onze inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke instellingen. Om te laten zien dat we luisteren naar onze inwoners en dat uw raad er voor hén is. De CDA-fractie heeft zich ingespannen om onderwerpen te agenderen en te debatteren en er wordt de laatste tijd gelukkig enige verbetering zichtbaar. Laten we dat vooral vasthouden.

Dan de voorgenomen vernieuwbouw van Ogterop: uw raad heeft geen keuze kunnen maken uit mogelijke scenario’s. Het College heeft een keuze gemaakt en die uitgewerkt. Uw raad heeft straks 2 opties: vóór of tegen stemmen. Als wij deze PPN onveranderd vaststellen dan zijn de financiële gevolgen zichtbaar voor de komende 4 jaren, maar is nog geen politiek debat gevoerd of de vernieuwbouw wenselijk is aan de hand van bijvoorbeeld de geactualiseerde Cultuurnota, die hopelijk voor het eind van dit kalenderjaar het licht ziet. Bovendien zou bij positieve besluitvorming in 2028 er nog eens ruim 800.000 euro aan structurele lasten bijkomen. De CDA-fractie vindt dat onverantwoord en dient daarom een amendement is om deze investeringen en de financiële gevolgen nu nog niet in de Perspectiefnota op te nemen, maar pas nadat daarover politiek is gedebatteerd en besloten.

Ook met de investering in het gemeentehuis en de gemeentewerf heeft de CDA-fractie grote moeite op dit moment. Hoewel wij wel degelijk oog hebben voor het dilemma dat opdoemt vanuit goed werkgeverschap. Ook over dit onderwerp is uw raad een paar keer geïnformeerd, maar enige politieke inbreng was niet mogelijk, noch werd getoetst hoe uw raad dacht over het voornemen van deze investering. Daarom vindt de CDA-fractie het niet passend in de PPN de financiële kaders en gevolgen op te nemen en dient daarom een amendement in om deze investering nu nog niet in de Perspectiefnota op te nemen en eerst het politiek debat daarover te voeren. En hetzelfde dreigt te gaan gebeuren met de mogelijke komst van een themapark op Noord IV. Daarvoor worden nu al kosten voor gemaakt, terwijl tot nu toe nog niet is getoetst of de politieke wil er is om überhaupt hieraan mee te willen werken. Maar omdat een groot deel van deze kosten sowieso gemaakt moeten worden, kan de CDA-fractie hiermee instemmen.

Voorzitter, elk jaar weer constateren dat we voor grote uitdagingen staan en hoge ambities hebben. We willen groeien. Meppel moet groeien. Maar is die groei nodig om de voorzieningen in stand te houden? De CDA-fractie vindt dat het voorzieningenniveau op peil gehouden moet worden en passend moet zijn én blijven bij de toename van het aantal inwoners. En pas dan komt verhoging van de OZB aan de orde, want daar zien en krijgen onze inwoners dan ook iets voor terug. Nu lijkt het erop dat de verhoging nodig is voor het opvangen van de verhogingen van de salarissen van de ambtelijke ondersteuning (die ze verdienen!), extra ambtelijke formatie (1,4 mio euro) en de extra lasten door verbouw van het gemeentehuis en de gemeentewerf en de vernieuwbouw van Ogterop. Dus wat de coalitiepartijen in het coalitieakkoord een laatste redmiddel noemden, wordt al voor 2024 ingezet, terwijl er daarna nog zoveel moet gebeuren. Daar kan en zal de CDA-fractie niet mee instemmen. Wij dienen daarom een amendement in om de OZB geleidelijk te verhogen in stapjes van maximaal 3 % per jaar.

De samenwerking in de Regio Zwolle en Port of Zwolle komt goed op gang en vraagt van de deelnemers een hogere bijdrage. Voorzitter, wij geven hier nogmaals het signaal af dat deze samenwerkingsverbanden mogelijk dezelfde kant opgaan als de Gemeenschappelijke Regelingen: een ‘Rupsje-Nooit-Genoeg’. Dus laten wij als raad er scherp op toezien dat we waar krijgen voor ons geld en onze kaderstellende en controlerende rol uiterst serieus nemen.

Tenslotte staan wij voor een gigantische opdracht om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren, maar aan het thema Duurzaamheid wordt weinig tekst en extra budget besteed in deze PPN. De CDA-fractie gaat ervan uit dat dit een afspiegeling is van de urgentie en noodzaak om ons maximaal in te spannen de gestelde doelen te realiseren. Want als wij dat niet doen, of te langzaam, wat laten wij dan achter voor de volgende generaties, wat geven wij dan aan hen door?

De CDA-fractie gaat in ieder geval voor een Meppel waar het fijn wonen en werken is en dat we met een gerust en trots hart aan de generaties na ons door kunnen geven.

Wij wensen het college, de ambtelijke ondersteuning en uw raad hierbij veel zegen toe