25 april 2019

Amendement onderzoek Informatiebeveiliging

De Rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar de stand van zaken van de Informatiebeveiliging van de Gemeente Meppel. Uit het rapport met de uitkomsten bleek dat de Gemeente Meppel haar gegevens (data) minstens zo goed heeft beveiligd als menig andere, vergelijkbare gemeente. Dat is geruststellend, maar de boodschap is ook om vooral niet stil te blijven zitten, omdat de ontwikkelingen snel gaan en telkens nieuwe manieren worden gezocht (en gevonden) om de beveiliging te omzeilen.

Daarom heeft onze fractie een amendement ingediend om 1 aanbeveling uit het rapport niet over te nemen: het rapporteren over de stand van zaken aan de raad in de reguliere rapportlagecyclus. Dat zou betekenen dat extra gerapporteerd moet worden en daarnaast de jaarlijkse vertrouwelijke rapportage opgesteld moet worden. Burgemeester Korteland gaf ook aan dat elke rapportage aanleiding is voor kwaadwillenden om weer te proberen de beveiliging te omzeilen. Ook de vertegenwoordiger van de Rekenkamercommissie kon op onze vraag wat het nut en noodzaak is van deze aanbeveling geen duidelijk antwoord geven.

Ons amendement is aangenomen.