20 juni 2019

Amendement Zienswijze GKB

De GKB is een overheidsinstelling voor hulp bij schulden, preventie van schulden, inkomensbeheer en sociale kredietverlening, namens de gemeenten Assen, Hoogeveen en Meppel. Binnen het domein van de schuldhulpverlening wordt veel geld vanuit de bijzondere bijstand besteed aan “bewindvoering”.

Er zijn gemeenten die bewindvoering hebben aangeduid als een “publieke taak”. De Wet Markt en Overheid geeft de gemeenteraden de mogelijkheid om diensten aan te duiden als “publieke taak”. Als een gemeente dit doet, is het vervolgens mogelijke deze taak exclusief toe te bedelen, in dit geval aan de GKB. Het gevolg hiervan voor de deelnemende gemeenten is dat er een eenduidige dienstverlening voor bewindvoering ontstaat en dat er extra werkzaamheden komen voor de GKB. De gemeenten Assen, Hoogeveen en Meppel zouden er voor kunnen kiezen, afzonderlijk of gezamenlijk, deze weg in te slaan.

Het bestuur van de GKB en de deelnemende colleges hebben ingestemd met de toekomststrategie voor de GKB. Echter, gezien de ontwikkelingen en de financiële risico’s, is het wenselijk om tot versnelde evaluatie van deze koers te komen.

De CDA-fractie heeft daarom het volgende wijzigingsvoorstel om de zienswijze van de gemeenteraad van `meppel aan te vullen met:

1. Waarbij onder meer de volgende aspecten meegenomen worden:

a) de financiële toekomstbestendigheid van de GKB;

b) de overweging of bewindvoering een gewenste taak is voor de GKB.

2. De uitkomsten van deze evaluatie uiterlijk binnen 1 jaar te delen met de deelnemende gemeenteraden en deze raden daarbij te adviseren over een te nemen besluit binnen de mogelijkheden van de Wet Markt en Overheid.

Dit amendement is aangenomen en door het College opgevat als een ondersteuning van hun standpunt in het Dagelijks en Algemeen Bestuur van de GKB.