04 november 2021

Begroting 2022

Wat vindt de CDA-fractie van de Begroting voor 2022?

De Algemense Beschouwing werd deze keer voor het laatst uitgesproken door fractievoorzitter Sandra Wolvekamp-Bloemert: 'Het CDA-verkiezingsprogramma voor deze bestuursperiode heeft de titel "Voor een Meppel dat we door willen geven". Dat heeft deze keer een extra lading nu ik het stokje door ga geven aan een nieuwe fractie'.

Welk Meppel wil de CDA-fractie doorgeven?

1. een financieel gezond Meppel: het huishoudboekje van de gemeente Meppel is deze periode verbeterd, maar nog lang niet rooskleurig. Wij moeten dus slim met de beperkte middelen omgaan. De CDA-fractie zal daarbij vooral kijken naar de maatschappeljke effecten. Als bijvoorbeeld de brug in de Comm.de Vos van Steenwijklaan wordt gerenoveerd, dan lijkt het slim om ook de herinrichting van die straat op te pakken.
    De tarieven moeten de kosten dekken, maar de extra verhoging van de tarieven voor lijkbezorging maken dat de keuze voor begraven of cremeren steeds meer wordt bepaald door de kosten. De CDA-fractie vindt dat niet wenselijk en heeft voorgesteld die extra verhoging van 5 % te schrappen (zie artikel Lijbezorgingsrechten);
  2. Een Meppel waar we voor elkaar zorgen: binnen het Sociaal Domein (WMO, Participatie- en Jeugdwet) gaat in Meppel heel veel goed, hoewel de landelijke financiële bijdrage niet alle kosen dekt. Mooie concrete voorbeelden zijn de buurtgezinnen (meer aanbod dan vraag!) en de effectieve inzet van de ervaringsdeskundige armoedebeleid. De CDA-fractie vind het onbegrijpelijk dat deze inzet nog niet structureel wordt meegenomen in de begroting (zie artikel Ervaringsdeskundige Armoedebeleid). Blijf experimenteren met initiatieven die onze bewoners zelf aandragen en waarop zij zelf betrokken zijn.
  3. Een Meppel waar het fijn wonen en leven is. Meppel heeft veel en goede voorzieningen. De CDA-fractie wil dat op peil houden, maar dan moeten we eigenlijk groeien als gemeente. Wonen is daarbij een belangrijk thema en daarom wil de CDA-fractie bouwen voor Meppelers! Doorstroming in de woningmarkt is keihard nodig, ook al is de gemeente niet de enige partij die daar een rol in speelt.
    Ook heeft de CDA-fractie weer aangedrongen op het opleveren van een beheers- en investeringsplan voor onze sportaccommodaties en een evenwichtiger systeem voor de toekenning van subsidies, die ook moeten bijdragen aan de instandhouding van de vele, mooie voorzieningen in de gemeente Meppel.
    Tenslotte bepalen ook de effecten van klimaatverandering of wij in Meppel fijn kunnen blijven wonen en leven. De CDA-fractie vindt het belangrijk dat de gemeente Meppel daarbij de kennis en kunde van onze inwoners meer benut. Minder tijd en aandacht besteden aan beleid en voorwaarden (wat moet, dat moet), maar vooral ideeën en initiatieven uit onze samenleving benutten bij de beantwoording van de vraagstukken op het gebied van energie, klimaat en circulariteit. Dat vraagt vooral vertrouwen en lef. Lef om los te laten en ruimte te geven aan nieuwe oplossingen en initiatieven die door onze inwoners worden aangedragen.
    Dat is het Meppel dat de CDA-fractie door wil geven!