17 december 2020

Bestemmingsplan Nieuwveense Landen 2020

Standpunt: Instemmen met het bestemmingsplan en de reactie op de ingediende zienswijzen.

Het huidige bestemmingsplan Meppel-Nieuwveense Landen is aangepast aan de huidige stand van zaken en de mogelijkheden die de Crisis- en Herstelwet biedt.

Dit bestemmingsplan is een uitwerking van eerder gemaakte keuzes. Keuzes die we gemaakt hebben bij de actualisatie van het stedenbouwkundige plan en de keuzes die we gemaakt hebben voor de twee ontsluitingswegen, de rotonde en de fietstunnel. De wijze waarop een en ander in het bestemmingsplan is uitgewerkt, was dan ook geen verrassing voor de CDA-fractie.

Nieuw zijn de Beleidsregel Wonen en de Beleidsregel Water. Dat geeft meer flexibiliteit in de uitvoering. Aandachtspunt is hoe de raad betrokken blijft bij toekomstige aanpassingen die het College van B&W kan doorvoeren. Op onze vraag daarover heeft het College toegezegd de raad actief te betrekken en te informeren over eventuele aanpassingen in de toekomst.

Er waren een behoorlijk aantal zienswijzen ingediend. Goed te lezen dat het voorgestelde verdwijnen van de ruimte voor een speelplaats aan de Nijeveense weg op een misverstand beruste en dat dit is rechtgezet. Verder heeft de CDA-fractie gevraagd of de zienswijzen naar tevredenheid van indieners en gemeente zijn afgerond of dat er nog een vervolg gaat komen. Bijvoorbeeld de zienswijze van de natuurbeschermingswacht. Een procedure bij de Raad van State zou erg vertragend werken en veel geld en capaciteit kosten. Het College gaf aan dat met de meeste partijen constructief overleg heeft plaats gevonden en de verwachting is dat er geen vervolgprocedures zullen volgen.

Het amendement (wijzigingsvoorstel) van de Christen Unie om het mogelijk te maken dat er appartementen in het gebied Waterwonen genbouwd kunnen worden, hebben wij gesteund. Mocht het zo zijn dat er op dat moment behoefte is aan appartementen, dan wordt dat met dit amendement wel mogelijk.